Monday, September 14, 2009

Amal Kerana Allah.

Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat, para alim ulamak dan seluruh aktivis-aktivis Islam di seluruh dunia.

Kelmarin 13 Sept 2009 (bersamaan 23 Ramadan) Unit Amal Kaw Indera Mahkota telah berjaya melangsungkan Aktiviti Bulanan (bersempena ramadan) dengan jayanya melibatkan 30 anggota Unit Amal dengan tujuan "beramal" kepada masyarakat setempat.

Aktiviti kami bermula dari awal pagi lagi sekitar jam 9.00 dengan acara menyiapkan bubur lambuk untuk diagihkan kepada masyarakat sekitar Beserah dan Balok pada sebelah petangnya.

Selepas waktu zuhur, kami kemudian berangkat ke beberapa buah taman sekitar Balok Permai untuk menyampaikan sumbangan kepada beberapa keluarga yang daif serta ibu-ibu tunggal yang dikenalpasti tinggal di kawasan berkenaan.

sumbangan telah disampaikan oleh Pengarah Amal Kaw IM kepada keluarga yang terlibat.

Selesai saja solat terawih.. Ceramah Ramadan pula diadakan bertempat di Pentas Utama PUTRA yang mana menampilkan tokoh-tokoh Pemuda iaitu Al-Fadhil Ustaz Nasarudin Tantawi, Ustaz Azman Syafawi Dan Ustaz Suhaimi Saad. Majlis mendapat sambutan yang cukup mengalakkan dan kemantapan para penceramah mendapat pujian daripada hadirin yang hadir.. (setelah sekian lama.. Akhirnya.. Ustaz Din kembali tampil ke Pentas PUTRA)

Bergambar kenangan bersama Al-fadhil Ustaz Azman Syafawi.

Malamnya lepas habis ceramah (sekitar jam12), Tenaga dan khidmat kami diteruskan dengan Justify Fullmembantu Ustaz Nasarudin Tantawi mengangkat barang (almari, kerusi, meja, peti dll) dari rumah lama (Balok) untuk pindah rumah baru di Taman Bukit Pelindung. Walaupun orang lain tengah syok tidur... Kami anggota Amal masih riuh rendah mengangkat perabot-perabot untuk dipindahkan..

walaupun mengantuk.. tapi semua menjadi ceria semula bila bergambar.. hehe

Harta-harta 'ghanimah' yang berjaya dikumpulkan oleh petugas Amal.. Siap untuk Dibahagikan!! haha..

dari kiri (berdiri) : din, amar, apis (mesra disisi amar), joe, dan sham.
dari kiri (duduk) : ijan, aris, yen, Sheikh Azlan, Ustaz din dan penulis.


Alhamdulillah.... aktiviti kami selesai jam 3.00 pagi... masing-masing pulang dengan rasa penat+ngantuk tapi Puas... Sebab dihidangkan sahur oleh ustaz din sekeluarga.. Jazakallah.

"wahai orang-orang beriman, bertaqwalah pada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadanya.. dan berjihadlah (berjuanglah) dijalannya, agar kamu beruntung"
(Al-Ma'idah: 35)

"Hidup Indah, Jika Segalanya Untuk Islam"

Allahuakhbar!!

Saturday, September 12, 2009

Misi Memburu Lailatul Qadar.

Alhamdulillah.. Rafat setinggi-tinggi syukur dan terima kasih pada Allah.. Aku masih diberi kekuatan, ditiupkan roh untuk hidup dan menulis seterusnya yang paling penting dapat menikmati keberkatan beribadat secara amal jama'e dalam meniti malam-malam akhir Ramadan..

Ramadan kini berada dikemuncak.. Yang disebut oleh nabi sebagai fasa It'qun Minan'nnar iaitu (pelepasan dari api neraka).. Jika kita meneliti kitab-kitab sirah (perjalanan hidup nabi s.a.w), tentu sekali kita dapat melihat bagaimana bersungguhnya nabi pada malam-malam akhir ramadan ini beriqtikaf serta berqiamulail bersama-sama para sahabat pada 2/3 waktu malam terakhir. Ada juga yang menyebut nabi s.aw pada penghujung ramadan "ikat kain" dengan maksud tidak mengauli isterinya kerana bimbang sekiranya tidak tersedar untuk qiam di malam hari...

Sepertimana yang kita semua maklum, ramadan ini bulan special untuk umat Islam khususnya.. Kerana padanya terdapat satu malam yang disebut sebagai "lailatul Qadar"..

"Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam qadar, Dan tahukah kamu apakah malam kemulian itu?, malam kemulian itu lebih baik dari seribu bulan, pada malam itu turun para malaikat dengan ruh (jibril) dengan izin tuhannya untuk mengatur semua urusan, sejahteralah malam itu sampai terbit fajar"
(Al-Qaqr : ayat 1 - 5)

Memburu lailatul Qadar


Bermula saat-saat 10 malam terakhir lepas, aku menerima sms daripada sahabat-sahabat untuk jemputan qiam bersama-sama di masjid seterusnya mengisi slot kuliah subuh pada setiap pagi akhir ramadan. Insyaallah jawabku dengan harapan dapat membina kekuatan berjamaah dan memperkukuhkan ukhwah dikalangan sahabat-sahabat disamping menjadikan saat-saat ini sebagai medan tarbiah yang paling besar ganjarannya.

Bermacam-macam ragam dan peragai yang dapat aku lihat terutamanya pada malam-malam ganjil yang berlalu.. Ada yang berkata "Alhamdulillah, malam ni malam qadr.. cuaca sekitar pun sejuk dan lain macam je".. ada plak yang menyampuk "eh.. belum lagi laa.. sebab ana rasa macam biasa jea".. Masing-masing bercakap diatas pengalaman lepas dan bersandarkan pada cerita orang-orang disekeliling.. Semua itu tidak mustahil, kerana Al-Qadr ini merupakan rahsia Allah.. Tiada suatu pun makhluk yang dapat menentukan kejadiannya melainkan dengan izin Allah. Apa pun, kita perlu untuk memburunya!!

Dalam keseronokan menikmati keberkatan berqiamullail bersama sahabat-sahabat disini.. Timbul persoalan di pemikiranku tentang keadaan sahabat-sahabat yang lain..
- adakah mereka juga sedang berqiam??
- adakah mereka juga memburu Al-Qadr??
- adakah mereka juga sedang memanfaatkan malam-malam akhir ramadan??

atau....
- adakah mereka masih berselimut??
- adakah mereka masih leka dengan maksiat sehingga lupa pada Al-Qadr??
- adakah mereka langsung tidak tahu apa-apa tentang Al-Qadr??

Di mana pun kalian, aku bersangka bahawa kalian mungkin lebih jauh menikmati keseronokan ibadat berbading aku.. Bagi yang belum tersedar, aku mengharapkan agar kalian sedar dan turut serta dalam Memburu Al-Qadr..

Mungkin ini adalah ramadan terakhir bagi kita!!

Haha.. tengok!! Alya (anak buah aku) pun tidak ketinggalan untuk
persiapkan diri dalam memburu Al-Qadr.. Kalian bagaimana??

"Siru Ala Barokatillah"

Allahuakhbar!!

Thursday, September 3, 2009

Pengambilan Baru ILHAM!!!


Assalamualaikum Wbt.

ILHAM atau nama sebenarnya Institut Latihan Kepimpinan Dan Dakwah Islamiyyah adalah merupakan satu institut yang menawarkan program pengajian Islam yang hanya dikhususkan kepada ahli PAS [Parti Islam Semalaysia] sahaja.

ILHAM kini menawarkan pakej kursus yang lebih mantap dan sesuai dengan tuntutan perjuangan bagi menyediakan barisan pejuang dakwah yang bersedia menghadapi cabaran dan kepayahan perjuangan masa kini.

Melalui alternatif pendidikan islam secara formal ini, maka ILHAM telah menawarkan program pengajian Diploma Kepimpinan Islam (DKI) untuk setiap ahli PAS yang mana berminat untuk mahu menyertainya.

Tempoh pengajiannya adalah selama satu tahun (3 semester) dan yuran pengajiannya pula adalah sebanyak RM 250 per satu semester (beserta dengan modul).

Sebanyak 12 modul yang akan dipelajari sepanjang satu tahun pengajian ini. Pada setiap semester, terdapat 4 modul yang akan dipelajari. Antara modul modul yang akan dipejari adalah seperti berikut :


Semester 1
  • Pengantar Pengajian Al Quran
  • Aqidah Islamiyyah
  • Politik Islam
  • Sejarah Gerakan Islam Di Malaysia (i)

Semester 2
  • Pengatar Pengajian Hadith
  • Fiqh Islami
  • Ekonomi Islam
  • Sejarah Gerakan Islam (ii)

Semester 3
  • Fiqh Jihad
  • Pengajian Pengurusan Islam
  • Fiqh Dakwah
  • Sirah Nabawiyyah

Maka dengan itu, ILHAM Cawangan Negeri Pahang sekali lagi akan membuka pendaftaran baru bagi kemasukan sesi ke 2 yang akan bermula pada Bulan Disember 2009 ini.

Akademi Ar Rasyidin, Kuantan Pahang selaku pengajur dengan secara sukacitanya mengalukan-alukan kepada seluruh ahli PAS yang memenuhi kretiria-kretiria dan syarat-syarat tertentu agar dapat mengikuti program pengajian ini.

Sesungguhnya, melalui ILHAM ini, ia sekurang kurangnya mampu untuk melahirkan pejuang yang kental disamping melahirkan ahli yang memahami gerakan islam dan PAS.

Sepertimana ucapan pengarah ILHAM Pusat, al Fadhil Ustaz Idris Ahmad semasa merasmikan ILHAM cawangan Negeri Perak baru baru ini, beliau berkata :


" Dengan adanya ILHAM dan program pengajian Diploma Kepimpinan Islam ini, kita mahu melahirkan peribadi pejuang dan pendakwah yang mantap dari sudut sahsiah, ilmu, disiplin dan menjadi teladan yang baik kepada masyarakat. "


Kepada sesiapa yang berminat dan untuk keterangan yg lebih lanjut, anda boleh menghubungi kami di talian 09-5688182 (Pejabat Akademi Ar Rasyidin) atau boleh menghubungi terus kepada saya di talian 019 - 9822825 @ 019-9245739 (En Mohd Farid)


Sekian Terima Kasih.


"Perjuangan Ini Adalah Berasaskan Ilmu &
Tiada Alasan Bagi Kita Untuk Menuntut Ilmu"

Tuesday, September 1, 2009

Aduhai Spiderman...

Hahaha... Rase nak tergelak bile teNgok Aksi & baCe Artikel ni..
So... Sebelum aku gelak sorang-sorang macam orang GilaK... JOm.. ikuti MembaCa.... =)


Alain Robert, 'Spiderman' dari Perancis ditangkap hari ini selepas berjaya memanjat Menara Petronas, percubaan ketiganya untuk menawan menara tertinggi di negara ini, kata polis.

Robert, 46, mula memanjat menara setinggi 88 tingkat itu sebelum Subuh dan sampai ke kemuncaknya, sebelum disedari oleh pegawal keselamatan di situ, kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Muhammad Sabtu Osman kepada AFP.

"Kita telah membawanya ke balai polis untuk disoal dan memeriksa pasportnya.

"Beliau boleh didakwa atas tuduhan menceroboh," katanya.

Percubaan pertama Robert untuk memanjat menara itu ialah pada 20 Mac 1997, dan percubaan kedua pada 2007, selepas dia dibebaskan tanpa didakwa.

Beliau yang digelar 'Spiderman' pernah memanjatkan Eiffel Tower di Paris dan Golden Gate Bridge di San Francisco.

Menara Berkembar Petronas setinggi 452 meter itu, yang siap dibina 1998, merupakan bangunan tertinggi di dunia sebelum diatasi oleh antaranya Taipe 101.

Panjat dua jam

Sementara itu, Bernama pula melaporkan Robert yang memakai kemeja T gelap dan berseluar jeans, mula memanjat Menara Dua pada jam 6 pagi dan sampai ke puncaknya dalam masa dua jam.

Bagaimanapun, dia ditahan polis dan disiasat kerana kesalahan menceroboh kerana tidak mendapatkan permit. "Dia ditahan mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan atas kesalahan menceroboh kawasan larangan dengan memanjat tanpa permit," kata Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohamad Zulkarnain Abdul Rahman.

Robert dipercayai memasuki Malaysia pada 25 Ogos lepas dan tinggal di Hotel Mandarin Oriental yang berdekatan menara Petronas itu.

Apa pun, aku secara peribadi memang respect la kt mamat nie coz memang berani panjat menara Petronas tu dikala orang lain tak pernah mencuba untuk mendakinya.. huhu..