Thursday, December 17, 2009

TahniaH Buat Skuad Bola Sepak Negara!!

Skuad bola sepak bawah 23 negara mencipta sejarah Sukan SEA apabila menang emas pertama selepas kali terakhir dilakukan 20 tahun lalu.

Jaringan gol sendiri pemain Vietnam selepas tolakan Norshahrul Idlan Talaha memberikan peluang untuk Malaysia memperoleh emas dalam acara akhir bola sepak lelaki Sukan SEA XXV.

Kali terakhir skuad negara menang emas ialah di Temasya Kuala Lumpur 1989.

YaY!! Tahniah.. Tahniah.. TahniaH..... Hadiah kepada Negara BerseMpeNa taHun Baru HijraH..

Saturday, December 5, 2009

KeM ReMaJa UngguL (KRU)


Selaku urusetia yang menguruskan bahagian Publisiti dan Hebahan, sukacita saya mengajak pelajar-pelajar lepasan SPM/STPM dan STAM khususnya, ke program "Kem Remaja Unggul (KRISTAL '09)" yang dianjurkan oleh Yayasan Dar Al-Quran, Temerloh. Program ini bertujuan :
  • mendedahkan kepada peserta dunia kampus sebenar
  • sebagai persediaan kepada peserta menghadapi cabaran dan dugaan di universiti
  • membantu peserta memilih universiti yang sesuai dengan kursus pilihan mereka

Dengan bertemakan "MELANGKAH MENUJU MASA DEPAN DENGAN PASTI", program mengajak remaja Islam mengenal IPT ini akan diadakan sepertimana ketetapan berikut :

Tarikh : 18-20 Disember 2009

Tempat : Sekolah Islam Al-Irsyad, Kuantan

Yuran : RM30

Untuk pendaftaran boleh menghubungi

Nazrul, pengarah program ( 014-8403658), Adibah, S/U program (019-9308783), Asyraf, Publisiti (014-8408128)

Thursday, November 19, 2009

PROGRAM CUTI SEKOLAH..

ASSALAMUALAIKUM..
Perhatian buat semua Pengunjung Blog Akademi Ar Rasyidin...
Bersempena Cuti Sekolah ini, Akedemi Ar-Rasyidin akan menganjurkan beberapa program ilmiah khas untuk pelajar-pelajar sekolah yang akan bercuti tidak lama lagi. Program ini juga diadakan sebagai mengisi kekosongan masa, pada musim cuti nanti. Insyaalllah.


Antara program-program berikut adalah:

1.Program Kelas Al-Quran( Sempena Cuti )
2.Program Kelas Al-Quran( Pengajian Berterusan )
3.Kelas Fardu Ain ( Sempena cuti )

Diharap kepada semua ibubapa dapat mengambil peluang ini bagi memastikan anak-anak mereka mendapat pengisian yang bermanfaat pada musim sekolah..

Hubungi Segera :
- Farid : 0199245739
- Nasrul : 0139739868

Monday, October 5, 2009

Tanggungjawab Besar Ahli Gerakan Islam.. SedarkaN UmmaH!!

Kedatangan para anbiya di muka bumi ini adalah untuk melaksanakan segala perintah Allah SWT, sama ada yang berupa arahan/perintah-Nya, hukum-hakam yang termaktub dalam al-Quran di mana pada akhir-akhir ini ia hanya jadi bahan bacaan semata-mata tetapi tidak dilaksanakan. Kesungguhan para anbiya melaksanakan segala titah perintah Allah walau menghadapi segenap bentuk tribulasi adalah menjadi lumrah dalam perjuangan untuk menegakkan agama Allah SWT, atau ia dikenali dengan istilah asam garam dalam berdakwah.

Tujuan dakwah adalah bagi memastikan agar ummah berada pada tahap penerimaan segala ajaran Islam sebaik mungkin, iaitu melaksanakan perintah Allah pada masa yang sama meninggalkan segala tegahan dan larangan-Nya bagi meraih sebenar-benar takwa kepada-Nya.
Kisah perjuangan para anbiya dalam menjalankan tugas sebagai para utusan daripada Allah diabadikan dalam al-Quran agar ia menjadi rujukan dan inspirasi kepada ummah hari ini untuk menjalankan tugas masing-masing sebagai golongan hamba Allah yang berhak meraih pahal sekali gus dijanjikan syurga Allah pada hari akhirat. Ia diakhiri dengan Sirah Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul terakhir yang membawa kebenaran daripada Allah SWT menghadapi makhluk perosak yang sengan menghalang kemaraan kebenaran dengan pelbagai kaedah dan cara bagi memastikan ia tidak dapat sampai memasuki ruang hati-hati manusia ketika itu.

Sesungguhnya apa yang ditonjol dan ditunjukkan oleh baginda Rasulullah s.a.w. adalah satu sunnah dan tanggungjawab yang ditinggalkan kepada ummah ini seperti yang difirmankan oleh Allah menerusi ayat 104 surah Ali Imran yang bermaksud:

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya."

Ayat di atas dengan jelas menuntut orang yang beriman menjalankan tugas dakwah dengan menyampaikan ajaran Islam kepada ummah khususnya umat Islam hari ini yang banyak disogokkan dengan unsur-unsur cara hidup yang negatif hingga terdapat di kalangan mereka yang masih belum mengenal Islam dengan baik seperti yang dikehendaki oleh Islam.

Sirah Rasulullah menjadi pegangan dan rujukan kepada golongan pendakwah/dai'e kerana ia adalah sumber pelaksanaan Islam secara praktikal, ia terbukti bagaimana baginda Rasulullah s.a.w. mempraktikkan Islam dalam bentuk pentadbiran sebuah negara Islam di kota Madinah, begitu juga dengan hal-hal yang lain seperti aspek kejiranan, kemasyarakatan, perekonomian, politik dan lain-lain, kesemuanya dibuktikan secara praktikal. Pada masa yang sama, kerja-kerja dakwah tidak terlepas daripada menerima segala macam ujian bagi mematangkan tahap emosi, tekanan diri, tidak mudah berputus asa, bersedia menerima tohmahan yang direka-reka oleh mereka yang tidak senang dengan Islam walaupun ia datang daripada mereka yang bernama Islam.

Menurut Ustaz Mustafa Masyhur dalam risalahnya bertajuk 'Zad ad-Du'ah' / 'Bekalan para pendakwah' ada menegaskan, bahawa mana-mana individu yang mewarisi kerja-kerja dakwah seperti yang ditampilkan oleh baginda Rasulullah mesti melalui ujian sama ada dilabelkan dengan pemecah belah masyarakat, pengganas dan lain-lain, ia tidak lebih daripada menguji tahap kecergasan minda dan sanubari dan mematangkan kesungguhan untuk terus berdakwah. Apa yang disebut oleh Ustaz Mustafa ada kebenarannya, kerana untuk meraih syurga Allah SWT bukanlah satu perkara yang mudah, ia terpaksa dilalui dengan ujian yang pernah disabdakan oleh baginda Rasulullah dalam sebuah hadisnya yang bermaksud: "Golongan paling dahsyat menerima ujian Allah adalah para anbiya dan kemudian golongan yang serupa dengan mereka (para ulama/pendakwah)."

Keadaan ummah hari ini

Apa yang dapat disaksikan pada hari ini ialah, keadaan ummah hari boleh disifatkan sebagai separuh tenat, khususnya dari sudut kefahaman mengenai agama Islam itu sendiri. Terdapat masih ramai lagi ummah yang tidak mengenal Islam pada bentuk yang sepatutnya mereka perlu tahu.

Persoalan majlis perkahwinan yang masih kabur pelaksanaannya, hubungan ipar duai dari sudut aurat dan adab, penglibatan dalam aspek sukan, hiburan melampau dan banyak lagi yang memperlihatkan kecetekan cara berfikir mereka lantaran tidak duduk dalam majlis-majlis ilmu agama. Pada masa sama mereka jadi juara dalam mengendalikan program-program hiburan dengan pengendalian yang cukup mantap, tetapi ia berlaku pada urusan yang bersifat keagamaan.

Remaja-remaja perempuan yang mendedahkan aurat begitu berleluasa khususnya di kalangan anak-anak orang Islam. Ia bagaikan mereka seolah-olah tidak mempunyai kedua ibu bapa yang sepatutnya menasihati mereka, membonceng motosikal dengan penunggang lelaki ke hulu dan ke hilir tanpa matlamat hidup yang jelas.

Justeru, bagi ahli-ahli gerakan Islam, ia merupakan satu tugas besar serta tanggungjawab yang tidak boleh diabaikan. Kerahan tenaga perlu digiat dan dilipat-gandakan bagi menyelamat mereka yang telah tersasar matlamat hidup mereka yang sebenar, kelas-kelas fardu ain perlu juga digandakan peranannya dan mencari kaedah bagaimana ummah/masyarakat berminat untuk datang mendengar kuliah, ceramah, forum dan sebagainya dengan menggunakan bahan teknologi terkini bagi menarik perhatian mereka.

Jika tugas dakwah tidak disampaikan, dikhuatiri ummah akan hanyut dalam arus kebendaan yang menjanjikan seribu pembohongan untuk berjaya, kerana kejayaan sebenar adalah menyampaikan 'amar makruf nahi mungkar' seperti dijelaskan dalam ayat di atas.
Sahutlah para pendakwah daripada kalangan ahli gerakan Islam, seruan Allah menerusi ayat 110 surah Ali Imran yang bermaksud:

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)."

Kita tidak akan mencapai status ummah yang baik melainkan dengan menjalankan tugas menyelamatkan manusia melalui program amar makruf nahi mungkar, kerana ia adalah program yang diperakui oleh Allah berbekalkan pengetahuan mendalam mengenai ilmu-ilmu alat seperti Sirah, ulum al-Quran, fiqh, akidah, mantiq, tafsir, hadis dan lain-lain. Para pendakwah berusaha untuk merintis jalan mempelbagaikan teknik dakwah yang mudah sampai kepada golongan sasaran yang akhirnya meyakinkan mereka bahawa Islam adalah agama yang memimpin manusia ke jalan kebenaran untuk mendapatkan rahmat Allah sekali gus disediakan bagi mereka tempat yang kekal abadi di dalam syurga.

"Bersiap Kearah KeMeNangan"

Sunday, October 4, 2009

Program Selesai!!

Kem Kepimpinan Perdana Pelajar Kamsis Siri-1, 2009.
Tempat : Amansari Beach Resort, Pantai Sepat, Kuantan.
Tarikh : 2, 3 dan 4 Okt 2009

Penganjur : Jawatankuasa Felo-Felo Kamsis.
Pengelola : Akademi Ar Rasyidin Ent.

Alhamdulillah.. Atas izin dan kehendak Allah s.w.t, Akademi Ar Rasyidin sekali lagi telah di beri kepercayaan untuk mengendalikan Kem Kepimpinan siri-1 anjuran Jawatankuasa Felo-Felo Kamsis Polisas. Pertamanya jutaan terima kasih kami rakamkan kepada pihak penganjur dan jutaan ucapan tahniah kepada semua barisan peserta yang terpilih serta terlibat secara langsung dalam kem kepimpinan perdana siri-1 ini.

Peserta siswi bergambar kenangan bersama barisan felo-felo dan fasilitator selepas majlis penutupan program.

Peserta program ini adalah terdiri daripada semua Ahli Majlis Tertinggi Kamsis dan jumlah semua peserta yang menyertai adalah seramai 58 orang pelajar. Aktiviti yang dijalankan pula merangkumi 70% aktiviti luar dan 30% aktiviti dalaman.

Fasilitator sedang memberi taklimat untuk modul Latihan Dalam Kumpulan (LDK).

Barisan-barisan fasi yang terlibat dalam menjayakan program.

Akhirnya, kami selaku pihak pengelola dengan rendah dirinya memohon beribu kemaafan kepada semua barisan peserta atas kelemahan, kedaifan dan kekurangan yang terdapat disepanjang perjalanan program ini. Semoga para peserta dapat mengambil manfaat serta mengaplikasikan segala yang baik hasil dari modul-modul yang berguna untuk memimpin siswa & siswi di kamsis Polisas. Selamat Maju jaya di ucapkan pada semua!!

"Bersiap Menuju Kemenangan"

Monday, September 14, 2009

Amal Kerana Allah.

Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat, para alim ulamak dan seluruh aktivis-aktivis Islam di seluruh dunia.

Kelmarin 13 Sept 2009 (bersamaan 23 Ramadan) Unit Amal Kaw Indera Mahkota telah berjaya melangsungkan Aktiviti Bulanan (bersempena ramadan) dengan jayanya melibatkan 30 anggota Unit Amal dengan tujuan "beramal" kepada masyarakat setempat.

Aktiviti kami bermula dari awal pagi lagi sekitar jam 9.00 dengan acara menyiapkan bubur lambuk untuk diagihkan kepada masyarakat sekitar Beserah dan Balok pada sebelah petangnya.

Selepas waktu zuhur, kami kemudian berangkat ke beberapa buah taman sekitar Balok Permai untuk menyampaikan sumbangan kepada beberapa keluarga yang daif serta ibu-ibu tunggal yang dikenalpasti tinggal di kawasan berkenaan.

sumbangan telah disampaikan oleh Pengarah Amal Kaw IM kepada keluarga yang terlibat.

Selesai saja solat terawih.. Ceramah Ramadan pula diadakan bertempat di Pentas Utama PUTRA yang mana menampilkan tokoh-tokoh Pemuda iaitu Al-Fadhil Ustaz Nasarudin Tantawi, Ustaz Azman Syafawi Dan Ustaz Suhaimi Saad. Majlis mendapat sambutan yang cukup mengalakkan dan kemantapan para penceramah mendapat pujian daripada hadirin yang hadir.. (setelah sekian lama.. Akhirnya.. Ustaz Din kembali tampil ke Pentas PUTRA)

Bergambar kenangan bersama Al-fadhil Ustaz Azman Syafawi.

Malamnya lepas habis ceramah (sekitar jam12), Tenaga dan khidmat kami diteruskan dengan Justify Fullmembantu Ustaz Nasarudin Tantawi mengangkat barang (almari, kerusi, meja, peti dll) dari rumah lama (Balok) untuk pindah rumah baru di Taman Bukit Pelindung. Walaupun orang lain tengah syok tidur... Kami anggota Amal masih riuh rendah mengangkat perabot-perabot untuk dipindahkan..

walaupun mengantuk.. tapi semua menjadi ceria semula bila bergambar.. hehe

Harta-harta 'ghanimah' yang berjaya dikumpulkan oleh petugas Amal.. Siap untuk Dibahagikan!! haha..

dari kiri (berdiri) : din, amar, apis (mesra disisi amar), joe, dan sham.
dari kiri (duduk) : ijan, aris, yen, Sheikh Azlan, Ustaz din dan penulis.


Alhamdulillah.... aktiviti kami selesai jam 3.00 pagi... masing-masing pulang dengan rasa penat+ngantuk tapi Puas... Sebab dihidangkan sahur oleh ustaz din sekeluarga.. Jazakallah.

"wahai orang-orang beriman, bertaqwalah pada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadanya.. dan berjihadlah (berjuanglah) dijalannya, agar kamu beruntung"
(Al-Ma'idah: 35)

"Hidup Indah, Jika Segalanya Untuk Islam"

Allahuakhbar!!

Saturday, September 12, 2009

Misi Memburu Lailatul Qadar.

Alhamdulillah.. Rafat setinggi-tinggi syukur dan terima kasih pada Allah.. Aku masih diberi kekuatan, ditiupkan roh untuk hidup dan menulis seterusnya yang paling penting dapat menikmati keberkatan beribadat secara amal jama'e dalam meniti malam-malam akhir Ramadan..

Ramadan kini berada dikemuncak.. Yang disebut oleh nabi sebagai fasa It'qun Minan'nnar iaitu (pelepasan dari api neraka).. Jika kita meneliti kitab-kitab sirah (perjalanan hidup nabi s.a.w), tentu sekali kita dapat melihat bagaimana bersungguhnya nabi pada malam-malam akhir ramadan ini beriqtikaf serta berqiamulail bersama-sama para sahabat pada 2/3 waktu malam terakhir. Ada juga yang menyebut nabi s.aw pada penghujung ramadan "ikat kain" dengan maksud tidak mengauli isterinya kerana bimbang sekiranya tidak tersedar untuk qiam di malam hari...

Sepertimana yang kita semua maklum, ramadan ini bulan special untuk umat Islam khususnya.. Kerana padanya terdapat satu malam yang disebut sebagai "lailatul Qadar"..

"Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam qadar, Dan tahukah kamu apakah malam kemulian itu?, malam kemulian itu lebih baik dari seribu bulan, pada malam itu turun para malaikat dengan ruh (jibril) dengan izin tuhannya untuk mengatur semua urusan, sejahteralah malam itu sampai terbit fajar"
(Al-Qaqr : ayat 1 - 5)

Memburu lailatul Qadar


Bermula saat-saat 10 malam terakhir lepas, aku menerima sms daripada sahabat-sahabat untuk jemputan qiam bersama-sama di masjid seterusnya mengisi slot kuliah subuh pada setiap pagi akhir ramadan. Insyaallah jawabku dengan harapan dapat membina kekuatan berjamaah dan memperkukuhkan ukhwah dikalangan sahabat-sahabat disamping menjadikan saat-saat ini sebagai medan tarbiah yang paling besar ganjarannya.

Bermacam-macam ragam dan peragai yang dapat aku lihat terutamanya pada malam-malam ganjil yang berlalu.. Ada yang berkata "Alhamdulillah, malam ni malam qadr.. cuaca sekitar pun sejuk dan lain macam je".. ada plak yang menyampuk "eh.. belum lagi laa.. sebab ana rasa macam biasa jea".. Masing-masing bercakap diatas pengalaman lepas dan bersandarkan pada cerita orang-orang disekeliling.. Semua itu tidak mustahil, kerana Al-Qadr ini merupakan rahsia Allah.. Tiada suatu pun makhluk yang dapat menentukan kejadiannya melainkan dengan izin Allah. Apa pun, kita perlu untuk memburunya!!

Dalam keseronokan menikmati keberkatan berqiamullail bersama sahabat-sahabat disini.. Timbul persoalan di pemikiranku tentang keadaan sahabat-sahabat yang lain..
- adakah mereka juga sedang berqiam??
- adakah mereka juga memburu Al-Qadr??
- adakah mereka juga sedang memanfaatkan malam-malam akhir ramadan??

atau....
- adakah mereka masih berselimut??
- adakah mereka masih leka dengan maksiat sehingga lupa pada Al-Qadr??
- adakah mereka langsung tidak tahu apa-apa tentang Al-Qadr??

Di mana pun kalian, aku bersangka bahawa kalian mungkin lebih jauh menikmati keseronokan ibadat berbading aku.. Bagi yang belum tersedar, aku mengharapkan agar kalian sedar dan turut serta dalam Memburu Al-Qadr..

Mungkin ini adalah ramadan terakhir bagi kita!!

Haha.. tengok!! Alya (anak buah aku) pun tidak ketinggalan untuk
persiapkan diri dalam memburu Al-Qadr.. Kalian bagaimana??

"Siru Ala Barokatillah"

Allahuakhbar!!

Thursday, September 3, 2009

Pengambilan Baru ILHAM!!!


Assalamualaikum Wbt.

ILHAM atau nama sebenarnya Institut Latihan Kepimpinan Dan Dakwah Islamiyyah adalah merupakan satu institut yang menawarkan program pengajian Islam yang hanya dikhususkan kepada ahli PAS [Parti Islam Semalaysia] sahaja.

ILHAM kini menawarkan pakej kursus yang lebih mantap dan sesuai dengan tuntutan perjuangan bagi menyediakan barisan pejuang dakwah yang bersedia menghadapi cabaran dan kepayahan perjuangan masa kini.

Melalui alternatif pendidikan islam secara formal ini, maka ILHAM telah menawarkan program pengajian Diploma Kepimpinan Islam (DKI) untuk setiap ahli PAS yang mana berminat untuk mahu menyertainya.

Tempoh pengajiannya adalah selama satu tahun (3 semester) dan yuran pengajiannya pula adalah sebanyak RM 250 per satu semester (beserta dengan modul).

Sebanyak 12 modul yang akan dipelajari sepanjang satu tahun pengajian ini. Pada setiap semester, terdapat 4 modul yang akan dipelajari. Antara modul modul yang akan dipejari adalah seperti berikut :


Semester 1
  • Pengantar Pengajian Al Quran
  • Aqidah Islamiyyah
  • Politik Islam
  • Sejarah Gerakan Islam Di Malaysia (i)

Semester 2
  • Pengatar Pengajian Hadith
  • Fiqh Islami
  • Ekonomi Islam
  • Sejarah Gerakan Islam (ii)

Semester 3
  • Fiqh Jihad
  • Pengajian Pengurusan Islam
  • Fiqh Dakwah
  • Sirah Nabawiyyah

Maka dengan itu, ILHAM Cawangan Negeri Pahang sekali lagi akan membuka pendaftaran baru bagi kemasukan sesi ke 2 yang akan bermula pada Bulan Disember 2009 ini.

Akademi Ar Rasyidin, Kuantan Pahang selaku pengajur dengan secara sukacitanya mengalukan-alukan kepada seluruh ahli PAS yang memenuhi kretiria-kretiria dan syarat-syarat tertentu agar dapat mengikuti program pengajian ini.

Sesungguhnya, melalui ILHAM ini, ia sekurang kurangnya mampu untuk melahirkan pejuang yang kental disamping melahirkan ahli yang memahami gerakan islam dan PAS.

Sepertimana ucapan pengarah ILHAM Pusat, al Fadhil Ustaz Idris Ahmad semasa merasmikan ILHAM cawangan Negeri Perak baru baru ini, beliau berkata :


" Dengan adanya ILHAM dan program pengajian Diploma Kepimpinan Islam ini, kita mahu melahirkan peribadi pejuang dan pendakwah yang mantap dari sudut sahsiah, ilmu, disiplin dan menjadi teladan yang baik kepada masyarakat. "


Kepada sesiapa yang berminat dan untuk keterangan yg lebih lanjut, anda boleh menghubungi kami di talian 09-5688182 (Pejabat Akademi Ar Rasyidin) atau boleh menghubungi terus kepada saya di talian 019 - 9822825 @ 019-9245739 (En Mohd Farid)


Sekian Terima Kasih.


"Perjuangan Ini Adalah Berasaskan Ilmu &
Tiada Alasan Bagi Kita Untuk Menuntut Ilmu"

Tuesday, September 1, 2009

Aduhai Spiderman...

Hahaha... Rase nak tergelak bile teNgok Aksi & baCe Artikel ni..
So... Sebelum aku gelak sorang-sorang macam orang GilaK... JOm.. ikuti MembaCa.... =)


Alain Robert, 'Spiderman' dari Perancis ditangkap hari ini selepas berjaya memanjat Menara Petronas, percubaan ketiganya untuk menawan menara tertinggi di negara ini, kata polis.

Robert, 46, mula memanjat menara setinggi 88 tingkat itu sebelum Subuh dan sampai ke kemuncaknya, sebelum disedari oleh pegawal keselamatan di situ, kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Muhammad Sabtu Osman kepada AFP.

"Kita telah membawanya ke balai polis untuk disoal dan memeriksa pasportnya.

"Beliau boleh didakwa atas tuduhan menceroboh," katanya.

Percubaan pertama Robert untuk memanjat menara itu ialah pada 20 Mac 1997, dan percubaan kedua pada 2007, selepas dia dibebaskan tanpa didakwa.

Beliau yang digelar 'Spiderman' pernah memanjatkan Eiffel Tower di Paris dan Golden Gate Bridge di San Francisco.

Menara Berkembar Petronas setinggi 452 meter itu, yang siap dibina 1998, merupakan bangunan tertinggi di dunia sebelum diatasi oleh antaranya Taipe 101.

Panjat dua jam

Sementara itu, Bernama pula melaporkan Robert yang memakai kemeja T gelap dan berseluar jeans, mula memanjat Menara Dua pada jam 6 pagi dan sampai ke puncaknya dalam masa dua jam.

Bagaimanapun, dia ditahan polis dan disiasat kerana kesalahan menceroboh kerana tidak mendapatkan permit. "Dia ditahan mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan atas kesalahan menceroboh kawasan larangan dengan memanjat tanpa permit," kata Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohamad Zulkarnain Abdul Rahman.

Robert dipercayai memasuki Malaysia pada 25 Ogos lepas dan tinggal di Hotel Mandarin Oriental yang berdekatan menara Petronas itu.

Apa pun, aku secara peribadi memang respect la kt mamat nie coz memang berani panjat menara Petronas tu dikala orang lain tak pernah mencuba untuk mendakinya.. huhu..

Saturday, August 22, 2009

KeNaNgaN ISA..



Friday, August 21, 2009

Selamat Berpuasa Buat Semua Sahabat!!


Assalamualaikum dan salam perpaduan..

Pertamanya ana rafatkan syukur pada Allah kerana masih dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk bertemu lagi pada bulan ramadhan pada tahun ini.

Di kesempatan ini, ana ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua sahabat-sahabat pengunjung mukhlis.net dan tidak lupa juga buat seluruh rakan-rakan yang lain serta keseluruhan umat islam di Malaysia ini amnya.

Semoga kita semua dapat menjadikan bulan Ramadhan kali ini, sebagai medan untuk kita sama-sama Bermuhasabah, memperbaiki amalan, akhlak dan yang terutama skali adalah membersihkan jiwa dari dibelenggu dengan karat-karat maksiat yang terkumpul dalam hati selama ini.

Diharapkan agar sama-sama kita berlumba-lumba untuk melakukan amal kebaikan sama ada dengan cara bersedekah, berzikir, bertarawih, berqiamullail dan sebagainya disamping meninggalkan segala kerja jahat yang telah dilakukan sebelum ini.

"KepaDa MaNa-MaNa saHabat YaNg ada Buat majlis Iftar @ Majlis Berbuka Puasa... Sila Maklumkan Lebih awal kepada ANa supaya aNa daPat luangkan Masa Untuk Hadir SaMa.." huhu...... =)

1. Selamat Bersahur..
2. Selamat Berpuasa.
3. Selamat Berbuka
4. Selamat MeNunaikan Ibadat (Solat Wajib & Tarawih)

"Siru Ala BarokatillaH"

Allahuakhbar!!

Thursday, August 20, 2009

Kenyataan Penuh TGNA : "Isu Syurga Neraka"





Malam tadi saya ditanya oleh beberapa orang sahabat berkenaan kenyataan TGNA berkenaan isu "Ahli UMNO tidak masuk syurga" yang diwar-warkan dalam media perdana mutahir ini.

Saya mengambil keputusan untuk tidak menjawab melalui jawapan dalam sms kerana bimbang, sekiranya apa yang saya jawab bercanggah dan tidak dapat difahami oleh mereka yang bertanya. Cuma saya meminta mereka merujuk kepada video kenyataan penuh TGNA dalam sidang akhbar terbaru yang diadakan beliau.

Cuma apa yang boleh saya simpulkan adalah, mereka-mereka yang bersikap seperti Abdullah bin Ubai yang mengaku Islam.. Yang sembahyang bersama nabi, berdoa bersama nabi malah pernah turut serta dalam peperangan bersama nabi (dalam peperangan Bani Mustaliq) tetapi, dihati mereka ada sikap untuk tidak yakin kepada Islam serta berusaha untuk memisahkan Politik dalam urusan Agama yang dibawa Nabi s.a.w.. Sikap-sikap sebegini, memang sahih bercanggah dan orang-orang yang macam ni lah yang di kiaskan oleh TGNA sebagai golongan yang tak masuk syurga!!!

Media yang melaporkan, diharap bertanggungjawab dengan kenyataan yang telah dikeluarkan!

Mensyukuri Nikmat Ciptaan Allah.

Seringkali dalam perbualan, aku ditanya.. "sheikh, ana nie boring+bosan la.. Duk sorang2 dan tak tahu nak buat ape.. dah la tak ensem.. hehe.. kdg2 jeles tgk orang-orang muda kt luar, yang hidup bercouple.. pg sana sini berpimpin tangan.. naik moto berpelukan"... "dah tu, enta nak hidup macam tu ker? ermm.. boleh.. nnt ana tolong usya utk enta" jawab aku sambil tersenyum.. "ehhh.. tak nak la g2.. ana just joke jew.."haha.. cm nk share da... hehe..

Kadang-kadang aku tak salahkan mereka-mereka yang bertanya ini.. Sebab ianya sudah menjadi fitrah dalam diri seseorang itu untuk hidup bahagia, dalam ruang lingkup ingin berteman, dikasihi, mengasihi, dibelai, disokong, dipuji dan di ambil perhatian.. Sama juga dengan apa yang penah aku rasakan.. Cuma, Islam menekankan bahawa setiap sesuatu perkara itu mestilah disertakan dengan niat dan caranya perlu betul.. Niat itu kena ikhlas manakala cara pula kenalah mengikut syariat yang telah digariskan dalam Al-Quran dan Sunnah. Syariat mengharamkan sesuatu pergaulan bebas yang boleh cenderung kepada zina.

Hari ini rata-rata dikalangan kita berfikiran bahawa.. "tak mengapa sekiranya aku berpewatakan begini".. "tak salah pun kalau aku jadi begini".. "tak kesah la, asalkan aku ikhlas".. Sebenarnya, semua perkataan dan perbuatan itu melambangkan akhlak. Akhlak yang baik, bermula dari didikan yang baik.. Tapi semua itu juga adalah bersandarkan kepada niat yang betul-betul mengharapkan redha dari Allah. "Semoga Allah merahmati aku"!

Dalam berbicara tentang akhlak dan perbuatan ini, suka untuk aku membawa sahabat sekalian untuk mengenangkan kisah seorang sahabat yang hidup dalam suasana yang tidak begitu sempurna (kesempurnaan dari anggota tubuh badan).. Dilahirkan sebagai golongan kurang upaya dan tidak sesempurna seperti manusia biasa yang normal. Hidupnya sering terhalang untuk melakukan susuatu aktiviti yang diluar kemampuannya.. Sedangkan kita nie, boleh berlari kesana sini, melompat walaupun tak disuruh dan terbongkang tak tentu pasal.. Sebagaimana firman Allah :

"sesungguhnya aku telah jadikan manusia dalam bentuk yang sebaik-baikny a"
(At Tin: 4)


Apapun, sahabat ini sentiasa bersyukur serta mempunyai matlamat untuk hidup sebagai manusia yang berguna. Dia ni juga, bersungguh-sungguh berusaha untuk memanfaatkan segala apa yang ada untuk meletakkan diri sebagai orang yang terbaik.. Baik dari segi akhlak dan tingkah laku.. Tetapi, bagaimana pula dengan kita ni yang normal yang diberi banyak nikmat, kemudahan dan kesempurnaan oleh Allah?? Bersyukur or tidak?? masing-masing boleh bermuhasabah....
Firman Allah taala :

"Ketahuilah! sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas.. Kerana dia melihat dirinya sentiasa cukup.."

(Al Alaq: 6-7)

"Ya Allah, Semoga kehadiranku di muka bumi ini dapat menguatkan aku dan menjadi contoh kepada manusia yang lain".. Amin.




Tuesday, August 18, 2009

Kisah Remaja Zaman Moden : Berzina Kerana Ikhlas??

Lama aku tak menjengok ke blog sahabat-sahabat mahupun membaca news terbaru dari akhbar-akhbar... Erm.. Apa pun, Syukur.. Sebab pagi ni, berkelapangan untuk membuka internet dan melihat sedikit sebanyak isu-isu yang berlaku dalam sari dua nie...

Dalam duk bace artikel-artikel ulangan, aku tertarik untuk kongsi, bawak dan ajak sahabat-sahabat memahami dan memberi pandangan terhadap satu gejala yang melanda remaja mutakhir nie... (Artikel asal aku edit dari blog tok penghulu dalam web Tranungkite).. Harap sahabat-sahabat baca... =)

Seorang remaja yang menamakan dirinya Yang Ikhlas telah menghantar satu surat kepada Dr Danial Zainal Abidin baru-baru ini. Antara isi surat itu ialah:

Dr. Danial yang dihormati. Saya telah bercinta dengan seorang wanita. Demi cinta kami telah berzina. Tetapi saya tidak rasa bersalah sebab saya ikhlas dengannya. Saya hendak mengambilnya sebagai isteri saya. Saya tidak bertujuan untuk mempermainkannya. Rakan-rakan saya mengatakan tindakan saya adalah gentleman. Tetapi saya telah dimarahi oleh orang-orang tua saya. Saya rasa mereka berotak kolot. Apakah pandangan dan nasihat tuan.
JAWAPAN DR. DANIAL

Yang Ikhlas yang dihormati.Saya bersyukur tentang keikhlasan saudara dan saya berharap itulah asas perbincangan kita. Dengan keikhlasan itu jugalah saya menulis jawapan ini kepada saudara.

Dunia pada hari ini sedang dilanda krisis. Satu di antaranya ialah krisis nilai. Krisis nilai inilah yang menjadi sebab keruntuhan Empayar Rom. Edward Gibbon dalam bukunya The History of Decline and Fall of the Roman Empire telah menulis bahawa: Segala dasar-dasar akhlak dan moral di Rom telah runtuh sehingga ramai orang memilih jalan untuk hidup bebas…..Di akhir abad keenam, Kerajaan Romawi Timur sedang berada di ambang keruntuhan yang paling dahsyat sekali!

Nabi datang untuk selamatkan kita dari kehancuran yang seperti itu. Nabi bersabda, Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia. (Hadis riwayat Ahmad & Baihaqi)

Nilai akhlak inilah yang merupakan landasan dan kayu pengukur yang penting bagi kita.. Akhlak tidak menghalang kehendak-kehendak fitrah. Ia mencantikkannya. Sebagai contoh, Islam tidak pernah menyuruh kita menutup nafsu seks, sebaliknya menyalurkannya kepada suatu yang murni, selamat dan mendamaikan. Perkahwinan adalah salurannya. Alangkah indahnya firman Allah yang bermaksud: Isterimu adalah ladang bagimu maka datangilah isterimu dengan cara mana yang kamu mahu! (Surah Al-Baqarah ayat 223) Dalam bahasa mudah, selepas berkahwin, puaskanlah nafsumu dengan isterimu sesuka hatimu, melainkan dengan cara yang jelas telah diharamkan kerana kemudaratannya.

Saya harus mengatakan bahawa nilai pada hari ini banyak diasaskan kepada konsep Machiavellianisme yang dipopularkan oleh seorang pemikir dari Florence, Italy yang bernama Niccolo Machiavelli.

Machiavelli, dalam bukunya The Prince telah menekankan konsep the end justifies the means ataupun niat membersihkan cara. Asalkan niat kita baik, berzinalah, menipulah, khianatilah, menyamunlah dan begitulah seterusnya. Semua adalah halal bagi Machiavelli.Laporan akhbar 6 Ogos 1999 juga ada perkaitan dengan krisis nilai ini apabila seorang tokoh koporat berpangkat Datuk, telah menceritakan di mahkamah tentang hubungan seksnya dengan seorang pembaca berita RTM. Beliau mengatakan bahawa niatnya adalah suci kerana bertujuan untuk mengahwininya. Itulah nilai yang sedang melanda dunia sekarang: Seks adalah suci walaupun tanpa perkahwinan!

Memang ada yang mengatakan bahawa pergaulan dan seks bebas ini adalah lambang kemajuan dan kemodenan. Nilai agama dan akhlak adalah kolot. Jika demikian, mari kita perhatikan hasil dan sumbangan seks bebas kepada dunia. Seks bebas telah berjaya merebakkan penyakit AIDS, contohnya di Thailand, sehinggakan akhbar Der Spiegel pernah menjadikan tajuk AIDS in Asia – Killer Epidemic in Sex Paradise (AIDS di Asia – Wabak Pembunuh di Syurga Seks), sebagai tajuk muka depannya. Di California, hampir 61,000 bayi luar nikah dilahirkan pada tahun 1997. Kajian oleh Jabatan Perkhidmatan Kesihatan dan Kemanusiaan Amerika mendapati bahawa anak-anak luar nikah ini mempunyai lebih daripada dua kali ganda kemungkinan diserang masalah emosi di dalam hidup mereka, berbanding dengan anak-anak lain (Rujukan: California Teenage Pregnancy Statistics)
.
Kita di Malaysia juga telah dimalukan dengan penonjolan kes pembuangan bayi luar nikah di kalangan remaja-remaja kita. Semua ini bukanlah sumbangan yang membanggakan bagi dunia moden.

Islam menekankan bahawa niat dan cara perlu betul.. Niat kena ikhlas, cara kena mengikut syariat. Syariat mengharamkan zina. Nabi kita bersabda, Selepas dosa syirik kepada Allah, tidak ada dosa yang lebih besar daripada seseorang meletakkan air maninya ke faraj yang tidak halal baginya! (Hadis riwayat Ahmad & Thabrani)
Saya berharap saudara Yang Ikhlas akan kembali ke jalan yang murni berdasarkan agama. Seks bebas dan keruntuhan moral bukannya lambang kemajuan sebaliknya lambang kemunduran dan kehancuran.

Kaum Lut hancur kerananya.Kota Pompei hancur kerananya.Empayar Rom juga hancur kerananya.Justeru, kembalilah ke pangkal jalan.(Semoga jawapan ini juga mendatangkan manfaat kepada mereka yang lain)

Luangkan Masa Seketika. (Siri 1)

Alhamdulillah..
Aku salamat tiba di kuantan.. Setelah beberapa hari melalui perjalanan yang panjang dan cukup memenatkan. Hanya Allah yang mengetahui.. Bermula dari mesej pertama yang aku terima jumaat lalu:

Bos : farid, kita nk bertolak pagi esok 4.30 am tepat. kena ada 2 org sbb nk ke KL, pastu terus ke penang. kemudian hantar ana ke Airport Bayang Lepas, ana ada jemputan ceramah kt Medan.. kmudian enta drive bwk blik kreta ke kuantan.

Aku : ok.

mase tu, aku mula pikir.. erm.. jauh and lame nih.. sedangkan pada sabtu dan ahad, aku kena mengajar kt Akademi.. warghh.. Harap nasrul dapat ganti... hehe.. Tidak lame kemudian aku dihubungi lagi, kali ini oleh ibundaku...

Ma : farid.. Bila nak balik?? Puasa dekat doh nie.. Balik la dlu, mggu depan kak ngah dah nak blik Klang.. nnt lambat plak bleh jumpe..

aku : Insyaallah.. nnt ada kelapangan blik la.. Lg pon skrg tgh sibuk sket.. Krm salam kt semua..

Subhanallah.. hati aku mula bercelaru.. mana satu nak pilih nih.. ermm..
akhirnya aku memilih untuk melalui perjalan yang jauh.. Semoga Allah merahmati!

4.00 am aku memulakan perjalanan bertemankn seorg sahabat bergerak ke balok(ambil Bos) dan kemudiannya trus menaiki lebuhraya menuju ke KL.. Sampai KL, syukur sebab dapat sampai lebih awal dan berehat di Pej Agong walaupun sedikit terkilan sebab selepas itu.. aku tidak di ajak untuk ikut serta ke program perasmian Konvensyen GAMIS 2009.. Arghh.. borink... teruskan tido jela... kebetulan bilik rehat kami ada TV dan siaran ASTRO.. dapat la meneutralkan perasan terkilan td dengan menyaksikan beberapa siaran ulagan EPL.. huhu..

Malamnya, aku diminta meneruskan pemaduan membawa Bos menuju ke Shah Alam (Masjid Al-Munawarrah) untuk kuliah jemputan.. Alhamdulillah, sambutannya baik serta kehadirannya ramai.. selesai kuliah (sekitar jam 8.45 pm).. aku tanya ustaz..
"kita nk balik KL trus ke?..." balik KL apa, ana ada 2 lagi program malam nie.. satu di Masjid KLIA (Perasmian Liqa Pemuda) dan satu lagi di Putrajaya (Kuliah untuk ahli-ahli baru disana).. sekarang kita ke KLIA dulu..."jawab ustaz... huhu.... aku senyum seketika....

sekitar jam 3 pagi.. kami selamat balik semula ke Pej Agong, dapat gak berehat dan menunaikan hak kepada mata (tidur)... warghh.... nikmat sungguh.. lena diulik mimpi... sehinggakan mesej pesanan terbaru dari Bos.. tidak aku sedar dan ambil peduli..
" esok bersiap awal.. kita akan bertolak ke penang.. pastikan sebelum bergerak, cek minyak hitam dan air engine"..

seawal pagi aku bangun.. selesaikan tuntutan wajib dan kemudian turun bersarapan.. Dalam berjalan.. melihat keunikan rekabentuk bangunan-bangunan kt sekeliling KL mase nak pi sarapan tuh... sempat gak mata nie jeling2 tengok mak nyah yang seawal pagi sudah bersiap sedia mencari pelanggan setia di Lorong Haji Taib.. "boleh tahan gak mak nyah2 nie".. hahaha... Subhanallah!!. "semoga Allah memberi hidayah kepada mereka untuk kembali.

Thursday, August 13, 2009

H1N1 : PM ENGGAN ADAKAN SIDANG KHAS PARLIMEN


KUALA LUMPUR, 14 Ogos :Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar kesal dengan sikap Perdana Menteri yang tidak memberi sebarang respons terhadap cadangan beliau agar diadakan sidang parlimen khas bagi membincangkan penularan wabak H1N1 yang semakin serius di Malaysia.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, sidang parlimen khas itu sangat penting bagi membolehkan satu kertas putih dibentangkan berhubung permasalahan yang melanda.

"Dengan adanya sidang khas ini, tenaga semua pihak termasuk ahli parlimen Pakatan Rakyat boleh digemblengkan dalam usaha menangani penularan wabak ini,� ujar beliau kepada Harakahdaily.

H1N1 kini menjadi penyakit pembunuh apabila lima ke tujuh orang mati sehari akibat darinya. Angka ini terlalu besar berbanding dengan jumlah pesakit yang mengidapnya sekarang dan antara yang tinggi di kalangan negara-negara Asian Tenggara. Sehingga semalam, 51 kematian telah direkodkan.

Mahfuz mencadangkan agar satu jawatankuasa bersama ditubuhkan di peringkat negara melibatkan semua pihak termasuk kerajaan, ahli politik dan badan-badan NGO dan diletakkan di bawah jawatankuasa keselamatan negara.

"Namun sehingga sekarang Yang Amat Berhormat Perdana Menteri tidak memberi sebarang respon sedangkan keadaan semakin meruncing.

"51 kematian akibat wabak H1N1 setakat ini meletakkan negara kita di tempat yang ke-9 di dunia. Apa lagi yang harus ditunggu?"katanya.

Beliau juga mencadangkan agar Najib melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri jika tidak tahu apa yang harus diutamakan dalam merealisasikan slogan 1Malaysia Rakyat iaitu 'rakyat didahulu, pencapaian diutamakan.'

"Saya cadang Najib elok letak jawatan jika masih tak tahu apa nak buat," tegasnya.

Sementara itu, beliau bepesan kepada rakyat agar memperbanyakkan solat hajat agar dihindari dari wabak ini di samping bergantung kepada perubatan moden.

Selain itu, orang ramai juga disarankan agar tidak berkunjung ke luar negara jika tiada urusan penting.

"Kita perlu sama-sama tingkatkan solat hajat. Dan saya harap kepada sesiapa yang tiada kepentingan agar menangguhkan hasrat untuk ke luar negara,"katanya.- azm

Thursday, July 30, 2009

Mengenang Kembali, Zaman Tekanan Terhadap Gerakan Islam.

SELEPAS demonstrasi mahasiswa tahun 1974, ketika itu Anwar Ibrahim dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), pucuk pimpinan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) jatuh ke atas bahu Ustaz Fadzil Nor, ketika itu seorang pensyarah agama di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Jalan Gurney.

Pada masa itu Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang dipimpin Asri Muda, berada dalam Barisan Nasional. Obor panji-panji gerakan Islam ketika itu dipegang oleh ABIM. Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang mengetuai Barisan Nasional pula sedang bergolak. Kepimpinan Razak Hussein sedang dicabar oleh Harun Idris. Pemergian beliau menjadikan keadaan politik bertambah buruk. Hussein Onn mewarisi masalah politik ini.

PAS pula yang selesa berada dalam Barisan Nasional sudah dijauhi oleh anak-anak muda khususnya mahasisiwa. Bagi mereka yang jemu dengan politik Barisan Nasional memikirkan bahawa pembaharuan politik hanya ada pada Islam.

Sosialisme sudah tidak menarik bagi anak-anak muda Melayu. Kegagalan kerajaan-kerajaan sosialis memberi kemakmuran kepada rakyatnya dan sifat mereka yang menindas di Indonesia, Mesir dan lain-lain negara mendorong anak-anak muda Islam melihat kembali kepada agamanya.

Kerajaan sosialis Mesir menindas Ikhwanul Muslimin. Di Indonesia, kerajaan Suharto menekan Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi).

Di atas platfom ABIM, anak-anak muda melancarkan perjuangan gerakan Islam. Di kampus-kampus, perbincangan diadakan dengan mewujudkan kumpulan-kumpulan kecil yang berpusat di surau-surau asrama. UTM, Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Institut Teknologi Mara (ITM) menjadi tempat timbulnya pergerakan baru ini.

Dalam kesibukan bekerjanya, Ustaz Fadzil turut berkempen memperjuangan usaha membebaskan Anwar daripada tahanan ISA.

Tidak bebas bergerak

Anak-anak muda di kampus ini tidak bebas bergerak. Walaupun mereka berjaya mendapat sokongan mahasiswa melalui gerak kerja tersusun hingga menguasai Persatuan Mahasiswa Islam dan Persatuan Mahasiswa Universiti, aktiviti mereka ditekan. Antara tindakan pihak berkuasa ialah memindahkan Ustaz Fadzil ke Sabah untuk mengurangkan kesan perjuangannya.

Pada tahun-tahun akhir 1970-an itu, Umno yang di dalamnya tetap bergolak mempunyai cita-cita untuk merampas Kelantan daripada PAS. Seorang pemimpin muda Umno yang bercita-cita tinggi turut ingin membuktikan kewibawaannya dengan projek bagi menawan kembali Kelantan. Umno sebagai rakan kerajaan campuran dalam Barisan Nasional Kelantan yang dipimpin PAS tidak berpuas hati dengan kedudukannya.

Pemimpin muda itu ialah Razaleigh Hamzah yang bercita-cita untuk menjadi Presiden Umno sedangkan Hussein memberi laluan kepada Mahathir Mohamad. Mengapa kalau Umno percaya kepada kepentingan Melayu dan perpaduannya tidak komited untuk mempertahankan PAS dalam Barisan Nasional? Mereka mencari peluang untuk mendapatkan kembali Kelantan.

Peluang itu terbuka apabila dalam PAS, yang ketika itu sudah selesa berada dalam kerajaan berlaku rebutan kedudukan bagi jawatan Menteri Besar Kelantan.

Peluang inilah yang diambilnya. Mereka menyokong pihak yang menentang pucuk pimpinan PAS. Biasalah dalam politik, memecahkan pihak lawan dengan mengadu-domba. Hussein dan Razaleigh menyokong Mohamad Nasir untuk menentang ketuanya, Asri. Oleh kerana PAS tidak mahu tunduk, Barisan Nasional melalui Umno menendang keluar PAS.

Maka berlakulah kekecohan dalam politik Kelantan tetapi akhirnya setelah semuanya selesai, PAS mendapati dirinya menjadi pembangkang, bukan saja di peringkat Persekutuan, tetapi juga di Kelantan.

Tetapi yang menjadi Menteri Besar bukannya daripada kalangan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) pimpinan Mohamad Nasir, parti yang menggantikan PAS dalam Barisan Nasional. Setelah melalui pilihan raya negeri yang didahului dengan darurat, Kelantan berjaya dirampas oleh Umno.

Ketika PAS berada di luar Barisan Nasional, tekanan terhadap gerakan Islam meningkat. Berapa banyak pemimpin PAS yang ditahan ISA sejak parti itu keluar daripada Barisan Nasional? Penyusunan semula terhadap gerakan Islam berlaku selepas PAS ditendang keluar. Ia muncul sebagai wadah gerakan Islam yang utama.

Di bawah pimpinan Allahyarham Yusof Rawa, Ustaz Fadzil Nor dan Ustaz Hadi Awang, PAS meredah onak dan duri yang ditaburkan oleh Umno.

Tidak semua yang dapat tahan mengharungi kesusahan-kesusahan yang ditanggung oleh PAS sebagai gerakan Islam yang ditekan oleh Umno yang memiliki jentera kerajaan.

Pada tempoh tahun-tahun 80-an, PAS dan Umno masing-masing tetap bergolak. Asri yang keluar PAS untuk memimpin Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim) pada mulanya membawa partinya ke dalam Barisan Nasional akhirnya menyertai Umno itu sendiri.

Tokoh PAS seperti Nakhaie Ahmad dan Suhaimi Said juga menyertai Umno. Pada masa itu, ABIM sudah lama menyokong Umno mengikut jejak Anwar yang berjaya mencapai satu tahap lagi untuk menjadi presiden parti tersebut.

Tetapi di pihak Umno, pergolakan lebih hebat. Ia berpecah dua menjadi Umno Baru dan Semangat 46. Razaleigh yang berjaya merampas Kelantan untuk Umno akhirnya mengembalikan negerinya kepada PAS melalui Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990.

Maka Ustaz Nik Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan. Antara program pertama beliau selepas menjadi ketua kerajaan negeri itu ialah mengunjungi pusara Allahyarham Ibrahim Libya di Memali, Baling, Kedah. Ini kerana peristiwa Memali merupakan simbol tekanan yang diterima oleh gerakan Islam negara ini khususnya PAS.

Perjuangan PAS penuh dengan keperitan dan pengorbanan dan matlamatnya bukan untuk membawa pemimpin-pemimpinnya tinggal di banglo-banglo Putrajaya atau memandu Mercedes. PAS adalah gerakan Islam untuk rakyat tertindas dalam perjuangan mencari keredaan Ilahi.

Penulisan Asal.

Abu Firdaus
Wed | Jul 22, 09
-Harakah-

Wednesday, July 29, 2009

Mohon Fatwa Segera Tentang ISA!!


PETALING JAYA: Mantan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini menggesa agar Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa mengenai ISA.
Ini adalah kerana, menurut beliau, isu ini telah berulang kali diminta oleh Umat Islam agar dilihat di sudut agama.


"Namun fatwa itu hendaklah adil, bebas dari keterikatan dengan mana-mana pihak, dibahaskan secara saksama dengan kehadiran pakar perundangan, pihak berkuasa dan mangsa.
"Juga ahli-ahli politik yang bersetuju dan yang membantah perlu dijemput memberikan pandangan," kata Dr Asri melalui sebuah kiriman emel dari Lampeter, United Kingdom.
Katanya lagi, penilaian adil perlu untuk panduan kerajaan.


"Malanglah jika isu-isu pinggiran dibincangkan sedangkan isu-isu besar yang membabitkan kepentingan umat ditinggalkan. Majlis Fatwa Kebangsaan menggunakan wang awam, maka pastikan faedahnya balik kepada awam secara jelas. Mesyuarat yang biasanya berlangsung di hotel-hotel yang hebat itu perlu mengeluarkan pandangan-pandangan yang hebat untuk kemaslahatan umum," kata tokoh agama yang sering melontarkan pandangannya tentang isu agama dan semasa.Jelasnya lagi, hari ini rakyat memberi berbagai pendapat tentang ISA.

Dua kumpulan iaitu Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) iaitu (anti-ISA) dan Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) - (Pro-ISA), masing-masing bercadang mengadakan perhimpunan menyokong dan membantah ISA pada hari Sabtu ini, 1 Ogos di ibu negara.
GMI bercadang untuk mengadakan perhimpunan membantah ISA pada 1 Ogos ini dan pada masa yang sama, Magaran yang dianggotai Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Perkasa dan beberapa badan-badan gabungannya turut bercadang untuk mengadakan perhimpunan menyokong akta itu. Jika kedua kumpulan inimeneruskan hasrat mereka, masing-masing menyasarkan penyertaan 100,000 orang pada perhimpunan yang dijadualkan berlangsung di Masjid Jamek, Kompleks Sogo dan Masjid Negara sebelum berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi meminta campur tangan baginda mendesak kerajaan memansuhkan ISA.


Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman menyifatkan kedua-dua perhimpunan itu yang masing-masing membantah dan menyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai perhimpunan haram kerana pihak polis tidak mengeluarkan sebarang permit untuk tujuan itu atas sebab keselamatan dan ketenteraman awam.


Melihat perkembangan yang tidak sihat ini, Dr Asri terpanggil untuk memberi pandangan beliau tentang isu ISA ini lagi, "Berikan pandangan para mufti pula. Masakan mungkin mereka tidak peka, sedangkan semua rakyat berbicara. Saya secara peribadi semasa menjadi mufti telah mengeluarkan pandangan dalam bulan Ramadhan lepas di Perlis, Kelantan, Kuala Lumpur dan berbagai tempat."Media tempatan telah berulang kali menyiarkannya. Kali ini kita menuntut pandangan rasmi agensi agama kerajaan pusat pula," kata Dr Asri yang dijangka kembali ke tanah air tidak lama lagi setelah setahun membuat pengajian mendalam tentang hadith di UK.

Monday, July 27, 2009

Jayakan Himpunan ISA!!


1 OGOS 2009.. tarikh keramat yang akan menyaksikan satu lagi siri perhimpunan aman yang dianjurkan oleh Gabungan Mahsuhkan ISA (GMI) untuk menggesa kerajaan agar di mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) yang dilihat tidak relaven lagi dan sama sekali bercanggah dengan hukum syarak..


Perhimpunan ini akan menyaksikan ratusan ribu manusia yang terdiri dari pelbagai kaum serta hadir dari seluruh pelusuk tanah air berkumpul dengan bertemakan pakaian hitam dan merah sebagai tanda protes kepada kerajaan yang memerintah.


Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh dalam kenyataan terbarunya menegaskan bahawa, Perhimpunan ini akan tetap dilangsungkan secara aman walaupun terdapat provokasi, desakan dan hasutan supaya ianya dibatalkan. Dalam pada itu, perhimpunan ini juga akan dimaklumkan kepada Kementerian Dalam Negeri dan GMI juga dalam usaha untuk meminta kerjasama yang baik daripada pihak Polis agar kelancaran perhimpunan ini dilihat dalam suasana yang aman. Perhimpunan ini akan dimulakan pada jam 2 petang dan lokasi untuk berkumpul adalah di Masjid Negara, SOGO, dan Masjid Jamek.. Perarakan seterusnya akan berjalan menuju ke Istana Negara dan Memorendum Bantahan Dan Tuntutan Mansuhkan ISA akan diserahkan kepada ke bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Yang DiPertuan Agong.
Justeru itu, seruan saya untuk sahabat-sahabat, agar sama-sama kita jayakan perhimpunan ini ke arah memastikan ISA dimahsuhkan segera oleh Kerajaan..
"Perhimpunan ini bukan untuk menampakan kita sebagai hero jalanan atau semangat berpolitik yang membabi buta.. Tetapi, untuk Mencetuskan Resolusi bahawa kita adalah Rakyat yang benci kepada Akta Yang Zalim"!!!



"Bersiap Menuju Kemenangan"
Allahuakhbar!!

Saturday, July 25, 2009

Yasmin Ahmad Meninggal Dunia



Al-Fatihah... pagi tadi kita dikejutkan dengan kehilangan seorang pengarah filem tanahair yang terkenal, yang banyak melahirkan filem-filem menarik yang penuh kontrovesi..

Ikuti berita penuh di bawah :


Pengarah filem dan iklan yang terkenal Yasmin Ahmad, 51, telah meninggal dunia setelah dilaporkan tenat awal malam ini.Pemergian Yasmin, seorang pengarah yang mengangkat perfileman negara mutakhir ini bersama kontroversinya sendiri, diumumkan dalam berita tengah malam TV3 sebentar tadi.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir kira-kira 11.25 malam ini di Hospital Pakar Damansara, lapor Bernama, yang memetik pengesahan daripada ketua pegawai operasi Media Prima, Datuk Seri Ahmad Farid Ridzuan yang berada di situ.Khamis lalu, Yasmin dikejarkan ke unit rawatan rapi (ICU) hospital swasta itu setelah diserang angin ahmar kira-kira jam 4.30 petang di stesen TV3.

Beliau waktu itu berada di Sri Pentas untuk berjumpa dengan Datuk Siti Nurhaliza Taruddin dan suaminya Datuk Khalid Jiwa apabila beliau dilaporkan menghadapi kesukaran bernafas dan pengsan.Siti Nurhaliza, duta Persatuan Bulan Sabit Malaysia, dilaporkan turut memberikan bantuan penafasan (CPR) kepada Yasmin bersama dengan seorang doktor panel stesen tersebut.

Di hospital pakar itu, para doktor dilaporkan berjaya menstabilkan beliau sebelum membuat pembedahan otak kira-kira jam 6 petang hari yang sama.Filem-filemnya Sepet, Gubra dan Mukhsin cukup terkenal, termasuk di di luar negara dan menggondol beberapa anugerah di beberapa festivel filem antarabangsa seperti di Berlin, San Francisco, Singapura dan Cannes.


(Malaysiakini).

Friday, July 24, 2009

Kampus UiTM Shah Alam DiTuTuP SeMentara!


Baru beberapa hari, media massa dan eloktronik telah melaporkan tentang penutupan Uitm Melaka, Uitm Dungun, dan Uitm Permatang Pauh ditutup baut sementara waktu, hari ini Uitm Shah Alam pula telah di umumkan sebagai universiti seterusnya yang terpaksa di tutup buat sementara waktu akibat serangan virus H1N1 yang semakin menular sejak kebelakangan ini. Penularan wabak selsema babi ini sudah berlarutan beberapa bulan yang lalu, dan kebanyakkan pesakit yang mengalaminya adalah mereka-mereka yang baru pulang dari melancong.


Justeru itu, saya berharap agar pihak berwajib khususnya Kementerian Kesihatan segera mengambil tindakan yang drastik agar penularan wabak H1N1 ini tidak menjadi lebih serius.

Kepada rakan-rakan yang berada di Uitm Shah Alam, bersegeralah untuk pulang.. dan pastikan.. kepulangan itu tidak membawa bersama virus tersebut!! haha.
"Back To Quran"
Allahuakhbar!


Wednesday, June 10, 2009

Islam Memimpin Perubahan

Alhamdulillah...


Muktamar Pas Ke-55 telah beberapa minggu selesai dan telah berjaya dilangsungkan dengan baik.. Tetapi hati ini masih merasa untuk berkongsikan kegembiraan yang mungkin tidak ana lupakan ketika menjejakkan kaki ke Shah Alam..


Murtamar ini merupakan satu sesi penting bagi sesebuah parti gerakan Islam untuk seluruh ahli dan kepimpinan bermuhasabah kearah membetulkan segala kelemahan yang terdapat di dalam parti dan seterusnya dilaksanakan dengan baik pada masa akan datang..






Stadium Melawati Shah Alam... Tempat dimana berlangsungnya muktamar Pas pada 5-7 Jun baru-baru ini... Merupakan julung-julung kalinya ianya dapat diadakan di dewan yang cukup menarik, selesa dan mempunyai pelbagai kemudahan setelah 55 tahun Pas ditubuhkan..

Disinilah juga, pelbagai isu telah dibahas dan dibincangkan demi kebaikan ummat Islam khususnya di Malaysia..


Penuh... Gambaran di dalam stadium yang boleh memuatkan hampir 15 ribu orang... Di pentas utama kelihatan para pimpinan-pimpanan tertinggi Pas dan dibawahnya pula adalah barisan kepimpinan yang dipilih daripada peringkat cawangan seluruh Malaysia.

Mantap!! ucapan penangguhan oleh TG Dato Seri Presiden pada hari terakhir Muktamar..

Beliau banyak meyentuh berkenaan ujian-ujian yang terdapat di dalam sesebuah Parti Islam. Dalam gerakan, akan ada berbagai rasa seperti manis, pahit dan tawar. Maka, setiap ahli wajib untuk sama-sama merasai kesemua rasa ini sebagai satu ujian kepada tarbiah diri. Ahli yang sabar akan diberi tempat dan nikmat yang baik. Tetapi ahli yang selama ini tidak thiqah, wala' dan cepat melenting, akan ditonjolkan akhlak mereka yang buruk itu. Maka bersabarlah, seperti mana firman Allah dalam (surah al-imran ayat 200)

"wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah dan perkuatkan kesabaran kamu dan takutlah pada Allah.. Sesungguhnya kamu akan tergolong dikalangan orang-orang yang beruntung"

Ribuan manusia yang hadir dalam ceramah Umum yang dianjurkan oleh jawatankuasa pengelola Muktamar di stadium Melawati Shah Alam. Membariskan tokoh-tokoh Ulama' yang tidak asing lagi iaitu TG Dato' Nik Aziz Nik Mat (Mursyidul AM PAS), TG Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), Tan Sri Khalid Ibrahim(Menteri Besar Selangor) dan Dr Marwan (wakil Hamas yang juga merangkap Pengerusi Majlis Ulama' Palestin serta Ahli Parlimen dari Hamas di Dewan Parlimen Palestin)..

Inilah Wajah-wajah pimpinan utama yang hadir dalam ceramah Umum tersebut.. Dari kiri TGNA, Tan Sri Khalid dan Dr Marwan..

Laungan Takbir yang cukup kuat bergema apabila pengerusi majlis memberi laluan kepada Wakil Hamas untuk menyampaikan ucapan. Beliau banyak meyentuh berkenaan kisah-kisah perjuangan rakyat Palestin terutama di Gaza yang tertindas oleh tindakan kejam serta tidak berperikemanusiaan oleh Israil dan sekutu-sekutunya.. Beliau juga menyahut seruan jihad kepada seluruh masyarakat Islam di dunia agar sama-sama bangkit mempertahankan Masjidil Aqsa yang sentiasa dikepung oleh tentera-tentera yahudi laknatullah.. Setakat hari ini mereka juga telah pun berjaya mengali terowong di bawah masjid berkenaan bagi merosakkan struktur utama masjid Al-Aqsa..

Penulis dan sahabat-sahabat bergambar kenangan berlatarkan pemandangan pagi di Stadium Utama Shah Alam, bersebelahan stadium melawati Shah Alam.. Inilah pertama kalinya ana meletakkan kaki di kawasan komplek sukan Selangor Darul Ehsan.

Tak dapat nk digambarkan.. seronok sungguh berkampung disana..

Akhirnya, ana merakamlan tahniah kepada keseluruhan yang hadir dan didoakan agar perjuangan PAS dapat diteruskan dengan lebih cemerlang..

"siru ala baraqatillah"

Allahuakhbar!





Sunday, May 31, 2009

Akhlak Ahli Gerakan Islam

Setiap manusia memiliki potensi dan bakat tersendiri yang boleh melonjakkannya menjadi insan yang amat diperlukan oleh masyarakat, apatah lagi jika manusia ini daripada jenama Muslim, pasti dia amat diperlukan oleh agamanya untuk mengembang, memperkasa, membenteng, melindunginya daripada anasir yang boleh menggugat kekuatannya daripada serangan makhluk perosak akidah, iman dan ilmu pengetahuan agama

Ia semua tertakluk kepada sejauhmana insan Muslim itu dapat membentuk jati dirinya dengan aspek tarbiyah yang telah diperkatakan sebelum ini, dengan mengambil kira semua jenis tarbiyah yang diperlukan oleh seseorang ahli gerakan Islam yang aktif, di samping memelihara uslub dakwah yang berkesan bagi memastikan kesinambungan gerakan Islam terus utuh dan kukuh di persada alam ini.


Bagi memastikan agar Islam terus berkembang melalui usaha dan kerja dakwah, ahli-ahli gerakan Islam perlu memelihara beberapa konsep akhlak yang dikira sebagai penting bagi meneruskan misi untuk memartabatkan Islam sebagai agama tertinggi dalam perjuangan hidup sebagai hamba Allah di muka bumi ini, antara akhlak tersebut yang mesti dipelihara ialah:


1. Akhlak terhadap Allah
2. Akhlah terhadap Rasulullah
3. Akhlak terhadap kitab Allah (al-Quran)
4. Akhlak terhadap Sunnah/hadis Rasulullah
5. Akhlak sesama jiran tetangga
6. Akhlak terhadap orang ramai


Konsep akhlak dalam Islam


Islam mempunyai dua sumber iaitu al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi pegangan dalam menentukan segala urusan dunia dan akhirat. Kedua-dua sumber itulah juga yang menjadi sumber akhlak Islamiyah.


Prinsip-prinsip dan kaedah ilmu akhlak Islam semuanya didasarkan kepada wahyu yang bersifat mutlak dan tepat neraca timbangannya.
Apabila melihat perbahasan bidang akhlak Islamiyah sebagai satu ilmu berdasarkan kepada dua sumber yang mutlak ini, dapatlah dirumuskan definisinya seperti berikut:


Satu ilmu yang membahaskan tatanilai, hukum-hukum dan prinsip-prinsip tertentu bagi mengenal pasti sifat-sifat keutamaan untuk dihayati dan diamalkan dan mengenalpasti sifat-sifat tercela untuk dijauhi dengan tujuan membersihkan jiwa berasaskan wahyu Ilahi bagi mencapai keredhaan Allah (ridwaanullah).


Manakala akhlak pula dapatlah kita rumuskan sebagai satu sifat atau sikap keperibadian yang melahirkan tingkah laku perbuatan manusia dalam usaha membentuk kehidupan yang sempurna berdasarkan kepada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan oleh Allah.
Dengan kata lain, akhlak ialah suatu sistem yang menilai perbuatan zahir dan batin manusia baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan Allah, manusia sesama manusia, manusia dengan haiwan, dengan malaikat, dengan jin dan juga dengan alam sekitar.


Justeru, baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan bahawa, akhlaklah yang menjadikan seseorang Muslim itu hingga mencapai iman yang sejati, ini ditegaskan dalam sebuah hadis yang bermaksud: "Sesempurna iman seseorang yang beriman itu adalah yang paling baik akhlaknya."


Akhlak terhadap Allah SWT


Ia bermaksud bahawa yang paling utama sekali ialah beriman kepada Allah SWT selaku Pencipta yang meliputi kepercayaan dan pegangan kental mengenai 'Tauhid Uluhiyyah' dan 'Tauhid Rububiyyah' bagi melahirkan iman dan akidah yang sejahtera daripada sebarang kepercayaan khurafat, bid'ah, tahayul, syirik yang sememangnya tidak sinonim dengan ahli-ahli gerakan Islam yang memperjuangkan akidah yang benar berpaksikan al-Quran dan Sunnah baginda Rasulullah s.a.w.


Akhlak terhadap Rasulullah s.a.w.


Iaitu keimanan dan kepercayaan kepada Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul dan nabi terakhir seperti yang ditegaskan oleh al-Quran, membenarkan risalah yang dibawa kepada umat bagi menyatakan konsep 'Amar Makruf Nahi Mungkar' tanpa mengira batas sempadan kaum, bangsa, kedudukan, pangkat, jantina dan sebagainya, semuanya sama di sisi Allah, kerana yang paling bertakwa adalah yang paling mulia di sisi-Nya.


Akhlak terhadap kitab Allah (al-Quran)


Sesungguhnya al-Quran adalah rujukan utama kepada ahli-ahli gerakan Islam, ia dapat dijelmakan melalui pembacaan, penghayatan, kajian, penghafazan jika mampu lakukan atau menghafaz surah-surah tertentu yang sering dibaca oleh orang awam dan mentafsirkannya dengan pendekatan yang mudah difahami oleh golongan sasaran, ia bertujuan bagi menarik mereka kepada jalan hidup Islam yang sempurna.
Ini kerana al-Quran seperti apa yang pernah disampaikan oleh baginda sendiri, bahawa di dalam al-Quran ada menceritakan kisah orang-orang terdahulu daripada umat hari ini dan berita mengenai kehidupan di alam akhirat, ia memberi maksud bahawa kitab suci itu amat berguna untuk pegangan ahli-ahli kerana ia mampu menginsafkan mereka di samping menetukan hala tuju hidup terakhir untuk menuju jalan menemui Allah SWT.

Ahli gerakan Islam perlu tahu tafsir al-Quran dengan baik, kerana ia terbahagi kepada tafsir al-Ma'thur sama ada tafsir ayat dengan ayat yang lain, atau tafsir ayat yang diperjelaskan oleh hadis Nabi, tafsir bi ar'yi al-Mamduh aitu tafsir dengan menggunakan pendapat yang boleh diterima seperti kitab tafsir yang dibuat oleh kedua-dua Tuan Guru Mursyidul Am dan Presiden PAS, tafsir Hamka, tafsir Ustaz Sonhaji Mohammad al-Ibr al-Athir dalam bahasa Melayu, Saiyid Qutb yang ditrerjemahkan dalam bahasa Melayu oleh al-marhum Yusuf Zaki Yaakob dan lain-lain.


Akhlak terhadap Sunnah/hadis Rasulullah


Hadis adalah perkara yang berkisar tentang Sunnah Rasul s.a.w. dan apa yang disandarkan kepada Rasul s.a.w. dari segi perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat akhlak (peribadi) dan sifat kejadiannya. Hadis atau Sunnah Rasul s.a.w. adalah sumber rujukan kedua selepas al-Quran.
Sebagai ahli gerakan Islam, mereka perlu melihat bahawa hadis atau sunnah Nabi Muhammad penting dalam kehidupan rutin harian, iaitu mereka perlu menghafaz beberapa hadis penting sebagai rujukan hujah ketika menyampaikan mesej dakwah kepada orang ramai.


Mereka juga perlu menguasai perkara yang berkaitan dengan hadis atau sunnah seperti mengetahui imam-imam tersohor agak tidak mudah diperkotak-katikkan oleh pihak musuh yang berselindung dalam kelambu orang Melayu. Imam-imam itu adalah seperti Imam Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Ibnu Majah dan Nasa~ie disamping Imam Baihaqi, Tabarani, al-Hakim dan lain-lain, begitu juga menguasai ilmu 'Ulum al-Hadis' dengan mengetahui istilah hadis sohih, do'if, mutawatir, mursal, maudo' (palsu) dan lain-lain.


Akhlak sesama jiran tetangga


Ia juga merupakan pendekatan Nabi Muhammad s.a.w. dengan memelihara jiran tetangga walaupun mereka bukan beragama Islam, ini adalah kerana mereka juga merupakan makhluk manusia yang mempunyai hati dan perasaan yang sama dengan kita.


Ahli-ahli gerakan Islam adalah disaran agar memiliki ciri mesra alam dengan sesiapa terutama jiran tetangga, dengan tidak diri atau isteri mendedahkan aurat ketika berinteraksi dengan mereka kerana ini boleh menghilangkan sedikit rasa tidak percaya mereka kepada diri dan menjejaskan potensi untuk mengajak mereka kepada Islam secara praktikal.


Layanilah mereka dengan santun dengan tidak mengguris perasaan mereka walaupun mereka tidak menerima dakwah yang kita syorkan kepada mereka, apatah lagi mereka tidak sinonim dengan masjid atau program surau yang berbentuk kemasyarakatan dan ilmiah. Ahli perlu bersabar terhadap keranah mereka sebagai menyahut seruan baginda s.a.w. yang bermaksud: "Seorang mukmin yang bercampur/bergaul dengan orang ramai dan bersabar terhadap karenah-karenah mereka adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bercampur/bergaul dengan orang ramai dan tidak bersabar terhadap karenah-karenah mereka."


Akhlak terhadap orang ramai


Ia satu lagi akhlak yang perlu dititik-beratkan oleh ahli gerakan Islam, iaitu menjadikan orang ramai sebagai medium untuk menyampaikan mesej dakwah. Tetapi apapun sebelum melakukan tugas atau usaha dakwah itu, ahli perlu menguasai ilmu-ilmu alat di samping menyelami kehendak mereka bagi memudahkan kerja-kerja dakwah dengan tidak menghalalkan cara yang salah untuk sampai kepada matlamat.

Usaha dakwah terhadap orang ramai perlu menunjukkan sikap dan akhlak terpuji, apatah lagi ia tidak kelihatan menyanggah sunnah-sunnah Rasululla s.a.w. seperti menghisap rokok, minum atau makan berdiri, memakai pakaian yang tidak dianggap sopan menurut pandangan orang ramai.


Ia bertujuan untuk sampai kepada matlamat sebenar penciptaan manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, sekali gus menaikkan taraf mereka sebagai sebaik-baik umat seperti yang ditegaskan Allah melalui ayat 110 surah Ali 'Imran yang bermaksud: "Kamu adala sebaik-baik umat yang dikeluarkan kepada umat manusia sejagat, dengan menyuruh mereka melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah." -


Petikan :

Ustaz Zainudin Hashim

-Harakah-

Tuesday, May 26, 2009

LaporaN KeM KepiMpinaN & MotiVasi


Jutaan terima kasih daripada kami barisan urusetia dan fesilitator Akademi Ar-rasyidin kepada Ketua Jabatan Kejuruteraan Mekanikal Polisas dan barisan Pensyarah pengiring kerana telah memberi kepercayaan kepada kami untuk menguruskan Kem Kepimpinan Dan Motivasi Pelajar untuk pelajar-pelajar jabatan kejuruteraan mekanikal baru-baru ini.

Barisan penganjur ; (dari kiri) asyraf,hafizul,penulis dan nasrul.

Kem ini telah berlangsung selama tiga (3) hari bermula 6 mei sehingga 8 mei 2009.. Bertempat di Amansari Bearch Resort, Pantai Sepat, Kuantan.. Melibatkan pelajar-pelajar semester satu (1) dan dua (2) Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Polisas..

Alhamdulillah... segala yang dirancang dapat berjalan dengan baik.. Segala persiapan dapat disediakan dengan baik dan penginapan yang kami terima cukup selesa sehinggakan ada yang meloncat-loncat di atas tilam chelet tersebut... ops.... kantoi..... hahaha...

salah satu slot ceramah bertajuk "Saya perlu hidup untuk Islam"

Antara modul menarik yang diserapkan dalam kem ini adalah berkonsepkan Latihan Berkepimpinan, Latihan bekerja dalam kumpulan dan pengurusan berorganisasi dalam kampus. Selain itu, modul berbentuk kerohanian juga telah dijalankan dengan diadakan ceramah-ceramah Agama yang disampaikan oleh penceramah jemputan dari pihak Akademi Ar-Rasyidin.


sesi taklimat oleh fesi sebelum aktiviti dijalankan

Program ini disempurnakan dengan acara penutup yang cukup meriah dan telah dirasmikan oleh Mr Wong Foot tai (KJ Kej Mekanikal) serta diiringi oleh beberapa orang ketua kursus dari jabatan tersebut.. Semua peserta yang menghadiri kem ini telah menerima sijil penyertaan dan hadiah berbentuk hamper turut diberikan kepada kumpulan-kumpulan terbaik keseluruhan.



Bergambar kenangan dengan barisan peserta lelaki.

Akhirnya.. Terima kasih sekali lagi kepada semua yang terlibat dan tahniah buat semua peserta... Semoga bersua lagi.. dan teruskan berusaha semoga mendapat keputusan yang cemerlang dalam pembelajaran... huhu...

"Bersiap Menuju Kemenangan"

Allahuakhbar!

Monday, May 25, 2009

Tahniah daN TakziaH Buat Ustaz Nasrudin


Alhamdulillah... hari ini ana dapat meneruskan aktiviti kerja seperti biasa.. Walaupun sejak kebelakangan ini, cuaca tidak berapa menentu dan aktiviti di tapak bina tidak begitu rancak berlangsung..

Dalam ana menunggu untuk balik makan tengahari.. tiba-tiba dapat mesej dari sahabatku...

" woi... ustaz din dah menang tanpa bertanding " hahaha... seronok sungguh.... Alhamdulillah... Balasku... Seperti yang dijangkakan..


Pertamanya ana merakamkan setinggi-tinggi Tahniah buat Al-fadhil ustaz Nasrudin Hassan Tantawi atas pencalonan yang diterima dari peringkat kawasan untuk meletakkan beliau bertanding sebagai Ketua Pemuda Pas Pusat..

Seterusnya ana merakamkan ucapan takziah atas kemenangan yang berpihak kepada Ustaz hari ini, setelah Jawatankuasa Pemilihan mengumumkan bahawa lawan beliau iaitu YB Zaki tidak menghantar borang pengesahan pertandingan setelah tempoh berakhir penyerahan tamat..

"sesungguhnya amanah itu berat "... namun yang berat itu akan menjadi ringan jika seluruh ahli khususnya barisan jentera pemuda di peringkat cawangan sehinggalah ke peringkat kawasan dapat memberi kerjasama yang baik dalam memperkasakan Pemuda Pas ini sendiri kearah menjayakan misi dakwah yang dirancang..

"Semoga Allah memberi kekuatan kepada Al-fadhil ustaz untuk terus bekerja dan membawa Pemuda ke tahap yang terbaik..

Akhirnya, ana mengharapkan pertandingan bagi jawatan-jawatan lain terutamanya melibatkan jawatan tertinggi parti yang berlangsung dalam Murtamar ke-55 Pas kali ini berjalan dengan baik dan tiada unsur-unsur luar yang boleh memecahbelahkan ahli di dalam Pas..

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalannya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh"
(as-saff : ayat 4 )


"Bersiap Menuju Kemenangan"

Allahuakbar!!

Sunday, May 24, 2009

Uslub Dakwah bagi Ahli Gerakan Islam



Perbincangan ini adalah mengenai keperluan anggota-anggota jemaah mengetahui selok-belok kaedah yang berkesan bagi menyampaikan mesej dakwah, sama ada di kalangan saudara-saudara seagama, ataupun kepada mereka yang bukan Islam. Ia lebih dikenali dalam konteks dakwah sebagai 'uslub dakwah' atau gaya, pendekatan, cara, kaedah dan sebagainya.

Ini penting kerana dengan memelihara uslub ini akan lebih menceriakan arena dakwah, kerana ia lebih memfokuskan kepada golongan sasaran, serta menentukan sama ada dakwah yang dijalankan itu benar-benar menepati acuan, kaedah atau sebaliknya matlamat jangka panjang dan pendek, ia bergantung kepada sejauhmana penerapan itu dibuat.

Menurut golongan para pendakwah atau daie, kejayaan atau keberkesanan dakwah yang dilakukan oleh pendakwah, ada kaitan dengan pengamalan seseorang pendakwah yang tersirat dalam ciri-ciri yang disebutkan sebelum ini.

Antara lain ketaatan kepada pemimpin, menjaga kerahsiaan, memperkasa diri dengan amalan-amalan Islam seperti memberi perhatian kepada pengukuhan ilmu-ilmu alat, membudayakan pembacaan al-Quran, memastikan isteri dan anak perempuan menutup aurat, mewajibkan perkara sunat untuk diri sendiri, tidak melaga-lagakan pemimpin, menjaga solat berjemaah, memimpin pertubuhan, mampu kendali majlis keramaian atau usrah, menepati janji dan tidak merokok.

Pada masa yang sama juga, pendakwah khususnya di kalangan anggota gerakan Islam meletakkan perkara-perkara berikut sebagai asas kepada uslub dakwah:

1. Berhikmah: iaitu meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya, ia disaring daripada firman Allah SWT menerusi ayat 125 urah an-Nahl yang bermaksud: "Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik."

Hikmah yang dimaksudkan dalam ayat di atas mengandungi pelbagai tujuan yang boleh diselaraskan kepada uslub dakwah, antaranya:

a) Menghormati kotak pemikiran golongan sasaran, maknanya pendakwah perlu melihat tahap mentaliti mereka sebelum menyampaikan sesuatu idea, ditakuti jika tidak sampai apa yang diutarakan, berkemungkinan besar akan menjadi sia-sia, kerana baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan bahawa: "Bercakaplah kepada orang ramai menurut tahap cara berfikir mereka."

b) Menggunakan gaya bahasa yang mudah difahami dengan mengelak bahasa bunga yang merumitkan golongan sasaran atau menggunakan bahasa secara berterus-terang hingga dapat digarap dengan mudah.

c) Memilih waktu yang sesuai untuk bercakap pada perkara berhubung Islam atau dakwah, ia disandarkan kepada satu peristiwa yang pernah terjadi pada Abdullah bin Mas'ud (sahabat Nabi), di mana beliau sering bercakap tentang Islam pada setiap hari Khamis, salah seorang pendengar setianya bertnya, alangkah bagusnya jika engkau dapat bercakap tentang Islam setiap hari wahai Ibnu Mas'ud, beliau menjawab; aku tidak mahu berbuat demikian bimbang ia akan membosankan kamu semua, aku berbuat demikian sebagai meneladani apa yang pernah dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w. ke atas kami. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

d) Mengehadkan masa ketika bercakap - iaitu pendakwah tidak meleret-leret ketika menyampaikan pandangannya tentang sesuatu topik, kerana boleh jadi yang mendengarnya seorang yang sakit, orang tua atau yang mempunyai keperluan lain, lebih-lebih lagi ketika menyampaikan khutbah para jemaah tidak boleh balik awal sebelum solat dilaksanakan dan sebagainya, Rasulullah s.a.w. bila berkhutbah menggunakan pendekatan yang sederhana dan segera agar tidak menyebabkan jemaah lama menunggu.

2. Nasihat yang baik: Iaitu satu nasihat atau peringatan yang boleh melunakkan hati-hati manusia yang keras dengan amalan ahli dunia yang lupakan akhirat khususnya pada hari ini, di mana ramai manusia yang lebih cenderung kepada aspek sukan dan hiburan keterlaluan hingga boleh meninggalkan tugas utama sebagai Muslim/Muslimah iaitu solat fardu lima waktu, begitu juga pendakwah adalah disaran untuk memperbanyak mengingatkan manusia tentang dosa, pahala, syurga, neraka, balasan baik dan buruk. Ia adalah bertujuan untuk mencairkan manusia.

Pendakwah atau daie perlu memelihara perkara berikut:

* Ringkas yang berkesan dan tidak menjemukan penyampaian.

* Menghimpunkan antara perkara baik dan buruk untuk difikirkan.

* Memperbaykan sebutan mengenai nikmat Allah ke atas manusia.

* Menyediakan jalan untuk menuju kesempurnaan dalam hidup di dunia dan akhirat.

3. Berbahas dengan cara yang baik: Berbahas adalah salah satu wasilah atau pendekatan dalam menyampaikan sesuatu hujah, adakalanya ia bersifat mulia dan pada ketika yang lain pula bersifat buruk, ia bergantung kepada sejauh mana cara berbahas tanpa mengikut aliran emosi, berbahas dengan cara mulia ada disebut dalam ayat di atas, surah an-Nahl 125 maksudnya: "Berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik."

Ada pun berbahas yang cenderung kepada sifat tercela disebut Allah dalam surah al-Haj ayat 8 maksudnya: "Dan ada di antara manusia yang membantah dalam perkara-perkara yang berhubung dengan Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan tidak berdasarkan sebarang keterangan, dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran."

4. Berbahas dengan cara yang mulia berdasarkan elemen terbaik yang digunakan oleh pendakwah, iaitu mengemukakan hujah mudah tetapi benar yang boleh membuka minda manusia seperti yang ditegaskan Allah mengenai kisah Nabi Ibrahim a.s. yang berdialog dengan kaumnya, di mana kisah itu dipaparkan menerusi ayat 258 surah al-Baqarah maksudnya: "Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah yang menghidupkan dan yang mematikan," ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah ia dari barat?" maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim."

Pendakwah boleh juga mengambil inisiatif dengan menggunakan pendekatan al-Quran bagi menguatkan hujahnya ketika berbahas atau berdialog dengan golongan sasaran, apatah lagi mereka yang agak degil dan keras kepala.

Ayat 35-37 surah at-Tur boleh dijadikan modal berdakwah, firman Allah maksudnya: "(Mengapa mereka tidak beriman?) Adakah mereka telah tercipta dengan tiada yang menciptanya, atau adakah mereka yang mencipta diri mereka sendiri? (35). Adakah mereka yang mencipta langit dan bumi itu? (sudah tentu tidak!) bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak meyakini (kebenaran apa yang mereka pernah mengakuinya). (36) Adakah pada tangan mereka perbendaharaan Tuhanmu (sehingga mereka boleh memberi atau menahan sesuatu nikmat atau pangkat), atau merekalah yang berkuasa mentadbirkan segala-galanya?(37)"

Pendekatan dakwah melalui kisah teladan dalam al-Quran atau pada Sirah Nabi Muhammad s.a.w. Sesungguhnya kisah-kisah benar yang dipaparkan dalam al-Quran sebenarnya mampu menarik minat golongan sasaran kepada Islam, kerana ia bukanlah kisah dongengan, tetapi kisah benar yang dikisahkan Allah Yang Maha Benar untuk menjadi bahan renungan, kesedaran dan membuka minda untuk berubah.

Sebagai contoh kisah yang dipaparkan melalui ayat 259 surah al-Baqarah yang bermaksud: "Atau (tidakkah engkau rasa pelik memikirkan wahai Muhammad) tentang orang yang melalui sebuah negeri yang telah runtuh segala bangunannya, orang itu berkata: "Bagaimana Allah akan menghidupkan (membina semula) negeri ini sesudah matinya (rosak binasanya)?" Lalu ia dimatikan oleh Allah (dan dibiarkan tidak berubah) selama 100 tahun, kemudian Allah hidupkan dia semula lalu bertanya kepadanya: "Berapa lama engkau tinggal (di sini)?" Dia menjawab: "Aku telah tinggal (di sini) sehari atau setengah hari." Allah berfirman: "(tidak benar), bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama 100 tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu (hanya tinggal tulang-tulangnya bersepah), dan Kami (lakukan ini ialah untuk) menjadikan engkau sebagai tanda (kekuasaan kami) bagi umat manusia; dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging" Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia: "Sekarang aku mengetahuiNya (dengan yakin), Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

Kesimpulan daripada ayat di atas, bahawa Allah SWT menganjurkan kepada manusia untuk melancong (bukan tujuan maksiat) bagi melihat kebesaran Allah SWT, penting untuk memikirkan pada bahan-bahan ciptaan Allah di muka bumi, menentukan aspek kematian dan kebangkitan yang pasti berlaku, penjelasan mengenai tempoh mati dan hidup tidak boleh dikiaskan dengan kehidupan di dunia, membuktikan kekuasaan Allah dalam melakukan apa sahaja walaupun tidak dapat diterima oleh akal fikiran manusia yang terbatas.

5. Menggunakan teknik soal jawab ketika berdakwah: Penggunaan teknik soal jawab dalam berdakwah, dianggap sebagai satu cara terbaik, kerana ia disandarkan kepada cerita dalam al-Quran, di mana Allah SWT bertanya kepada manusia dalam banyak yang bersifat soalan yang perlu dijawab oleh manusia, antara ayat-ayat berkenaan ialah:

* Ayat 1-3 surah al-Ma'un: "Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? (1). Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, (2) Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.(3)"

* Surah al-Fil: "Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)? (1) Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka? (2) Dan ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan,(3) Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, (4) Lalu ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.(5)"

6. Membawa contoh-contoh perumpamaan atau bidalan ketika berdakwah: Penguasaan tentang ayat-ayat al-Quran menjadi keutamaan kepada pendakwah, justeru mereka boleh menggunakan ayat-ayat bersifat perumpamaan seperti yang disebut oleh al-Quran menerusi ayat 261 surah al-Baqarah: "Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi 100 biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya."

Kesimpulannya, apabila uslub dakwah yang disyorkan di atas dapat direnungi bersama oleh mereka yang bergelar pendakwah, khususnya yang menjadi anggota gerakan Islam, insya-Allah ia akan menjadi satu pendekatan yang mampu mencairkan manusia yang cemderung kepada kebenaran Islam. W'alam.

Dipetik dari Harakah Daily.
oleh - Ustaz Zainudin Hashim
Fri | May 22, 09