Tuesday, August 18, 2009

Luangkan Masa Seketika. (Siri 1)

Alhamdulillah..
Aku salamat tiba di kuantan.. Setelah beberapa hari melalui perjalanan yang panjang dan cukup memenatkan. Hanya Allah yang mengetahui.. Bermula dari mesej pertama yang aku terima jumaat lalu:

Bos : farid, kita nk bertolak pagi esok 4.30 am tepat. kena ada 2 org sbb nk ke KL, pastu terus ke penang. kemudian hantar ana ke Airport Bayang Lepas, ana ada jemputan ceramah kt Medan.. kmudian enta drive bwk blik kreta ke kuantan.

Aku : ok.

mase tu, aku mula pikir.. erm.. jauh and lame nih.. sedangkan pada sabtu dan ahad, aku kena mengajar kt Akademi.. warghh.. Harap nasrul dapat ganti... hehe.. Tidak lame kemudian aku dihubungi lagi, kali ini oleh ibundaku...

Ma : farid.. Bila nak balik?? Puasa dekat doh nie.. Balik la dlu, mggu depan kak ngah dah nak blik Klang.. nnt lambat plak bleh jumpe..

aku : Insyaallah.. nnt ada kelapangan blik la.. Lg pon skrg tgh sibuk sket.. Krm salam kt semua..

Subhanallah.. hati aku mula bercelaru.. mana satu nak pilih nih.. ermm..
akhirnya aku memilih untuk melalui perjalan yang jauh.. Semoga Allah merahmati!

4.00 am aku memulakan perjalanan bertemankn seorg sahabat bergerak ke balok(ambil Bos) dan kemudiannya trus menaiki lebuhraya menuju ke KL.. Sampai KL, syukur sebab dapat sampai lebih awal dan berehat di Pej Agong walaupun sedikit terkilan sebab selepas itu.. aku tidak di ajak untuk ikut serta ke program perasmian Konvensyen GAMIS 2009.. Arghh.. borink... teruskan tido jela... kebetulan bilik rehat kami ada TV dan siaran ASTRO.. dapat la meneutralkan perasan terkilan td dengan menyaksikan beberapa siaran ulagan EPL.. huhu..

Malamnya, aku diminta meneruskan pemaduan membawa Bos menuju ke Shah Alam (Masjid Al-Munawarrah) untuk kuliah jemputan.. Alhamdulillah, sambutannya baik serta kehadirannya ramai.. selesai kuliah (sekitar jam 8.45 pm).. aku tanya ustaz..
"kita nk balik KL trus ke?..." balik KL apa, ana ada 2 lagi program malam nie.. satu di Masjid KLIA (Perasmian Liqa Pemuda) dan satu lagi di Putrajaya (Kuliah untuk ahli-ahli baru disana).. sekarang kita ke KLIA dulu..."jawab ustaz... huhu.... aku senyum seketika....

sekitar jam 3 pagi.. kami selamat balik semula ke Pej Agong, dapat gak berehat dan menunaikan hak kepada mata (tidur)... warghh.... nikmat sungguh.. lena diulik mimpi... sehinggakan mesej pesanan terbaru dari Bos.. tidak aku sedar dan ambil peduli..
" esok bersiap awal.. kita akan bertolak ke penang.. pastikan sebelum bergerak, cek minyak hitam dan air engine"..

seawal pagi aku bangun.. selesaikan tuntutan wajib dan kemudian turun bersarapan.. Dalam berjalan.. melihat keunikan rekabentuk bangunan-bangunan kt sekeliling KL mase nak pi sarapan tuh... sempat gak mata nie jeling2 tengok mak nyah yang seawal pagi sudah bersiap sedia mencari pelanggan setia di Lorong Haji Taib.. "boleh tahan gak mak nyah2 nie".. hahaha... Subhanallah!!. "semoga Allah memberi hidayah kepada mereka untuk kembali.

5 comments:

sketsa sebuah perjuangan said...

hahahaha... citer macam nie loa yang aku nak dengar...\\

rupanya begini kijo demo rid, hahaha

waaaa, its a amazing experience.. dont worry rid, penat tagho mano pon, Allah tetap memberkati anta, kerana anta membantu orang yang sedang berjuang di jalan ALlah

semoga dapat saham akhirat dan selamat tido, semoga tidomu dibuai mimpi bersama mak nyah, hahahahhaa

zikri alias said...

hahah...abg nik...tak tahan ayat yang bwah skali 2...huhuhu...yang penting mak nyah di lorong kunyit dah disita oleh pihak berkuasa...alhamdulillah....

zikri alias said...

ha...tadi sy ade tanye pe keje abg farid kan...so bila dh bace entri n baru sy faham...heheh...

sketsa sebuah perjuangan said...

zikri,

bab kata lagu m.nasir la.(mentera beradu)

*pecah temberang...... pecah temberang... muahaha

zikri alias said...

hehehe...ye betul-betul..heheheh...