Thursday, August 20, 2009

Mensyukuri Nikmat Ciptaan Allah.

Seringkali dalam perbualan, aku ditanya.. "sheikh, ana nie boring+bosan la.. Duk sorang2 dan tak tahu nak buat ape.. dah la tak ensem.. hehe.. kdg2 jeles tgk orang-orang muda kt luar, yang hidup bercouple.. pg sana sini berpimpin tangan.. naik moto berpelukan"... "dah tu, enta nak hidup macam tu ker? ermm.. boleh.. nnt ana tolong usya utk enta" jawab aku sambil tersenyum.. "ehhh.. tak nak la g2.. ana just joke jew.."haha.. cm nk share da... hehe..

Kadang-kadang aku tak salahkan mereka-mereka yang bertanya ini.. Sebab ianya sudah menjadi fitrah dalam diri seseorang itu untuk hidup bahagia, dalam ruang lingkup ingin berteman, dikasihi, mengasihi, dibelai, disokong, dipuji dan di ambil perhatian.. Sama juga dengan apa yang penah aku rasakan.. Cuma, Islam menekankan bahawa setiap sesuatu perkara itu mestilah disertakan dengan niat dan caranya perlu betul.. Niat itu kena ikhlas manakala cara pula kenalah mengikut syariat yang telah digariskan dalam Al-Quran dan Sunnah. Syariat mengharamkan sesuatu pergaulan bebas yang boleh cenderung kepada zina.

Hari ini rata-rata dikalangan kita berfikiran bahawa.. "tak mengapa sekiranya aku berpewatakan begini".. "tak salah pun kalau aku jadi begini".. "tak kesah la, asalkan aku ikhlas".. Sebenarnya, semua perkataan dan perbuatan itu melambangkan akhlak. Akhlak yang baik, bermula dari didikan yang baik.. Tapi semua itu juga adalah bersandarkan kepada niat yang betul-betul mengharapkan redha dari Allah. "Semoga Allah merahmati aku"!

Dalam berbicara tentang akhlak dan perbuatan ini, suka untuk aku membawa sahabat sekalian untuk mengenangkan kisah seorang sahabat yang hidup dalam suasana yang tidak begitu sempurna (kesempurnaan dari anggota tubuh badan).. Dilahirkan sebagai golongan kurang upaya dan tidak sesempurna seperti manusia biasa yang normal. Hidupnya sering terhalang untuk melakukan susuatu aktiviti yang diluar kemampuannya.. Sedangkan kita nie, boleh berlari kesana sini, melompat walaupun tak disuruh dan terbongkang tak tentu pasal.. Sebagaimana firman Allah :

"sesungguhnya aku telah jadikan manusia dalam bentuk yang sebaik-baikny a"
(At Tin: 4)


Apapun, sahabat ini sentiasa bersyukur serta mempunyai matlamat untuk hidup sebagai manusia yang berguna. Dia ni juga, bersungguh-sungguh berusaha untuk memanfaatkan segala apa yang ada untuk meletakkan diri sebagai orang yang terbaik.. Baik dari segi akhlak dan tingkah laku.. Tetapi, bagaimana pula dengan kita ni yang normal yang diberi banyak nikmat, kemudahan dan kesempurnaan oleh Allah?? Bersyukur or tidak?? masing-masing boleh bermuhasabah....
Firman Allah taala :

"Ketahuilah! sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas.. Kerana dia melihat dirinya sentiasa cukup.."

(Al Alaq: 6-7)

"Ya Allah, Semoga kehadiranku di muka bumi ini dapat menguatkan aku dan menjadi contoh kepada manusia yang lain".. Amin.




1 comment:

zikri alias said...

hurm....syukur sangat2...huhuhu...masih ade lg org yang lebih bermasalah dan kekurangan pada diri....tapi masih boleh hidup teguh dan bersemangat waja dengan pertolongan Allah...thank u Allah...